پمپئو مقامات چین را به سرکوب اقلیت های اویغور متهم کرد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر پمپئو مقامات چین را به سرکوب اقلیت های مسلمان متهم کرد
 پمپئو مقامات چین را به سرکوب اقلیت های مسلمان متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه امریکا پس افشای اسناد محرم از اردوگاه های مسلمانان در چین، مقامات این کشور را به سرکوب گسترده و سیستماتیک مسلمانان و دیگراقلیت ها متهم نمود.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز"  وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به سیاستهای چین در قبال مسلمانان منطقه سین‌کیانگ گفت، مجموعه اسناد محرمانه دولتی چین که اخیراً به رسانه‌ها درز کرده‌اند ثابت می‌کنند مقامهای پکن دست به سرکوب سیستماتیک و گسترده مسلمانان و اقلیت‌های دیگر در غرب این کشور زده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه مریکا در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران گفت: این اسناد حاکی از وجود "یک مجموعه رو به افزایش از اسناد مستدل" است در این خصوص که رهبران چین مسئول نقض فاحش حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ هستند.

پمپئو ادامه داد: این اسناد سرکوب سیستماتیک اویغورها و اعضای دیگر گروه‌های اقلیت مسلمان چین در منطقه سین‌کیانگ و بازداشت بی‌رحمانه آنها از سوی حزب حاکم این کشور را شرح می‌دهند.

 

افشای اسناد محرم از اردوگاه های مسلمانان در چین  - اسپوتنیک افغانستان
افشای اسناد محرم از اردوگاه های مسلمانان در چین

او خاطر نشان کرد: ما از دولت چین می خواهیم فورا همه کسانی که به صورت خودسرانه در جریان این کمپین بازداشت شده‌اند را آزاد کرده و به سیاستهای سختگیرانه خود که در جهت مرعوب ساختن شهروندان این کشور در سین‌کیانگ بوده، پایان دهند.

وزیر امور خارجه امریکا در ادامه این صحبتهایش اظهار کرد: یک رشته موارد بسیار چشمگیر نقض حقوق بشر وجود داشته است. این موارد نشان می دهند که مساله تصادفی نبوده است. این یک کمپین عمدی (در سین‌کیانگ) است و همچنان ادامه دارد.

صحبت بر سر همان اسناد محرمانه‌ای مطرح است که ابتدا از جانب روزنامه نیویورک تایمز و در ادامه از سوی نهادی موسوم به "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران محقق" گزارش شده‌اند.

در این اسناد خط‌ مشی های چین برای اداره مراکز نگهداری دسته‌جمعی اویغورها در سین‌کیانگ و دستورالعملهایی برای چگونگی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای هدف قرار دادن مردم مشخص شده و در عین حال فاش می‌سازند که بر خلاف چیزی که پکن ادعا کرده، افراد به این کمپ‌ها به صورت "داوطلبانه" و به جهت گذراندن "دوره‌های آموزش فنی وحرفه‌ای" وارد نشده‌اند.

حدود ده میلیون اویغور در چین زندگی می‌کنند که بخش عمده آنها در منطقه سین‌کیانگ هستند. آنها از لحاظ قومی با ترک‌ها خویشاوند هستند و نسبت به تبعیض‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی علیه خود اعتراض دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала