سازمان ملل اقدامات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را "نسل کشی" دانست

© Sputnik / Shahnevaz Khan  /  مراجعه به بانک تصاویر سازمان ملل اقدامات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را "نسل کشی" دانست
سازمان ملل اقدامات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نسل کشی دانست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل اعلام نموده است که طی هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از سوی نهادها و مقامات رسمی عمدتا وابسته به سازمان ملل در مورد عمق جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان مظلوم میانمار منتشر شده است.

به گزارش اسپوتنیک، آدام دینگ مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در زمینه پیشگیری از نسل کشی، این امر را رد نمی کند که اقدامات علیه مسلمانان - روهینگیا توسط دادگاه می تواند به عنوان نسل کشی برسمیت شناخته شود.

دینگ تأکید کرد که فقط دادگاه باید تعیین کند که آیا نسل کشی صورت گرفته است یا خیر. مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان ساخت، مهم نیست که چه تعریفی برای اقدامات علیه مسلمانان روهینگیایی برگزیده می‌شود، "عاملان خشونت باید پاسخگو باشند".

طی هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از سوی نهادها و مقامات رسمی عمدتا وابسته به سازمان ملل در مورد عمق جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان مظلوم میانمار منتشر شده است.

به گفته مقام‌های حقوق بشری سازمان ملل میزان تلفات «عملیات پاکسازی نژادی» ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگا «بالا» است. بازرسان سازمان ملل در این رابطه گفته‌اند در بازدید از اردوگاه‌های آوارگان روهینگیایی آنها درباره کشتار، آتش زدن منازل، تجاوز و شکنجه از سوی ارتش میانمار سخن گفته‌اند.

سازمان ملل این اقدامات را «پاکسازی قومی» می‌داند. نماینده سازمان ملل در امور مقابله با خشونت جنسی در مناطق درگیر، نیز گفته: «قساوت گسترده‌ای علیه زنان و دختران مسلمان روهینگیایی از طرف ارتش میانمار سازماندهی و اجرا شده و ممکن است این اقدامات جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و نسل‌کشی ارزیابی شود.» به گفته وی «حین بازدید از کمپ آوارگان شاهد غم‌انگیزترین، شک‌آورترین و وحشتناک‌ترین نوع سوءرفتارهای عامدانه علیه جامعه مسلمانان روهینگیا بوده است».

گفتنیست که در پی شکایت گامبیا در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه «نسل‌کشی» مسلمانان روهینگیا در میانمار، آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار به لاهه سفر می کند تا در نخستین جلسه دادگاه شرکت کند.

گامبیا، یک کشور کوچک مسلمان در غرب آفریقا با حمایت ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) ماه گذشته در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه میانمار به جرم نسل‌کشی (قتل‌های دسته جمعی و تجاوز) علیه مسلمانان روهینگیا شکایت کرده است.

میانمار این ادعاها را تکذیب کرده است و دفتر آنگ‌سان‌سوچی گفته است که وی برای نخستین بار روز 10 دسامبر برای دفاع از منافع کشورش به لاهه سفر می کند.

بیش از 730 هزار مسلمان روهینگیا از سال 2017 با حمله ارتش میانمار به کشور همسایه بنگلادش گریخته‌اند. تحقیقات سازمان ملل نشان می دهد که حملات ارتش میانمار به قصد «نسل کشی» رخ داده است ادعایی که میانمار با قاطعیت رد کرده است.

تحقیقات سازمان ملل همچنین نشان می دهد که نظامیان میانماری از ابزار خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان و دختران روهینگیایی استفاده کرده‌اند و با آتش زدن خانه‌ها، آنها را مجبور به فرار از کشور کرده‌آند.سازمان ملل می گوید ارتش میانمار قصد دارد که اقلیت قومی عمدتا مسلمان روهینگیا را نابود کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала