کشور های جهان آماده مبارزه با تغییرات اقلیم می‌شوند

© AFP 2023 / Fadel Sennaآینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد
آینده تیره در انتظار سیاره ما قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نزدیک به 180 شرکت در ۳۶ کشور جهان اعلام کردند که برنامه هایی برای مقابله با تغییرات اقلیم را روی دست دارند.

به گزارش اسپوتنیک، نزدیک به 180 شرکت ، با استخدام نزدیک به 6 میلیون نفر در 36 کشور جهان ، قصد خود را برای کاهش قابل توجه تولید گازهای گلخانه ای به منظور مبارزه با تغییرات آب و هوا اعلام کرده اند.

این تصمیم د کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP25 که در مادرید، پایتخت اسپانیا طی روزهای 2 تا 13 دسمبر برگزار شده است، اعلام شد.

گروه اول شرکت ها تصمیم مشابهی را در اجلاس آب و هوا در نیویورک در ماه سپتامبر اعلام کردند. سپس 87 شرکت که سرمایه بازار آنها 2.3 تریلیون یورو است و 4.2 میلیون نفر در آن کار می کنند ، تعهداتی برای کمک به مبارزه با گرم شدن کره زمین اتخاذ کردند.

اقلیم در جهان بدتر شده میرود - اسپوتنیک افغانستان
اقلیم در جهان بدتر شده میرود

هدف از توافقنامه پاریس که در سال 2015 میلادی در جریان نشست COP21 حاصل شد نیز محدود کردن میزان افزایش دمای جهانی به میزانی کمتر از دو درجه سانتی‌گراد بود و تمام کشورهای امضا کننده این توافق متعهد شدند تا تدابیری را در راستای تحقق این هدف به اجرا بگذارند.

اما چهار سال پس از امضای توافق پاریس، گزارش صندوق جهانی محیط زیست (FEU) حاکی از آن است که عملکرد 136 کشور از 184 کشور امضا کنندۀ توافق پاریس و میزان پایبندی آنها به تعهداتشان «ناکافی» بوده است.

بر اساس این گزارش، تنها 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و شماری دیگر از کشورهای جهان همچون سوئیس، ناروی و اوکراین تا حدودی به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها از عملکرد کشورها در زمینه اجرایی کردن تعهد کاهش گازهای گلخانه‌ای بین سالهای 2020 تا 2030 میلادی نیز نشان می‌دهد که تقریبا 75 درصد از تعهدات تغییرات آب و هوایی بطور ناقص اجرا شده است و به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که کشورها بتوانند تعهد خود در زمینه کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 میلادی را عملی کنند.

 مهمترین برنامۀ کنفرانس مادرید، رسیدن به توافقی در زمینۀ فعالیتهای صنعتی و تجاری است که در آنها بتوان از سوختهای فسیلی کمتری استفاده کرد. اینکه چگونه کشورها در سراسر جهان را می‌توان متقاعد کرد به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای کربن و ذغال سنگ و سوختهای فسیلی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سازگار با آب و هوا روی آورند، یک چالش جدی برای طرفداران محیط زیست است.

کشورهای ثروتمند جهان متعهد شده‌اند تا سال 2020 میلادی در مجموع سالانه صد میلیارد دالر بودجه به تامین مالی فعالیتهای مرتبط با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала