هشدار دانشمندان از یک فاجعه اقلیمی

© Photo / UN Photo / Mark Gartenاثرات گرم شدن اقلیم زمین
اثرات گرم شدن اقلیم زمین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افزایش هفت برابری سرعت ذوب‌شدن یخ‌های گریلند، زنگ هشدار را برای میلیون‌ها نفر که در برابر تهدید طغیان آب و آب‌گرفتگی قرار دارند، به صدا درآورده است.

 

 به گزارش اسپوتنیک، مجله علمی Nature  نوشت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد، سرعت آب شدن یخ‌های گریلند در مقایسه با دهه 1990 میلادی هفت برابر شده است.

براساس نتایج تحقیقات هیات بین دولتی تغییر اقلیم( IPCC) درباره علوم آب‌وهوایی، دامنه و سرعت ذوب شدن یخ‌های این منطقه، بسیار بالاتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد سطح دریاها به احتمال زیاد تا سال 2100 نزدیک به 67 سانتی‌متر افزایش خواهد یافت که نزدیک به هفت درصد از پیش‌بینی قبلی IPCC بالاتر است.

این میزان افزایش، زندگی 400 میلیون نفر را تا پایان قرن در معرض سیل قرار خواهد داد. پیش‌بینی قبلی IPCC نشان می‌داد که سیل، زندگی 360 میلیون نفر را تهدید می‌کند.

جدا شدن کوه عظیم یخ از گرینلند + ویدئو - اسپوتنیک افغانستان
جدا شدن کوه عظیم یخ از گرینلند + ویدئو

بالا آمدن سطح دریاها همچنین خطر توفان را افزایش می دهد. این در حالی است که احتمال بروز توفان های شدید بواسطه گرمایش زمین که به مناطق ساحلی آسیب وارد می کند، افزایش یافته است.

گرینلند از سال 1992 تاکنون 3،6  تریلیون تن از یخ‌هایش را از دست داده و این منطقه از دهه 1990 هر سال 33 میلیارد تن از یخ‌هایش کاهش یافته است. در مجموع این رقم به 254 میلیارد تن در سال در دهه گذشته افزایش یافته است.

 سطح آب دریاها باعث خواهد شد که احتمال وقوع طوفان های دریایی بیشتر شود.

گرینلند پس از قطب جنوب دومین توده یخی بزرگ کره زمین محسوب می شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала