گورباچف: آمریکا در تلاش برتری نظامی مطلق بر جهان است

© Sputnik / Evgeniy Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر میخاییل گورباچوف
میخاییل گورباچوف  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
"میخائیل گورباچف" می‌گوید آمریکا با خروج از توافقات در عرصه کاهش و کنترل تسلیحات هسته‌ای، در واقع به دنبال برتری نظامی یک جانبه در جهان است، هرچند به عقیده وی، چنین هدفی بسیار خطرناک و دست نیافتنی است.

به گزارش اسپوتنیک، «میخائیل گورباچف» آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه‌ای با روزنامه Asahi Shimbun جاپان ابراز داشته است: آمریکا با کنار گذاشتن معاهدات کنترل تسلیحات  هسته‌ای، به دنبال دستیابی به برتری نظامی مطلق است.

گورباچف گفت: «دلیل اصلی خروج آمریکا از این معاهدات، از بین بردن انواع محدودیت‌ها در حوزه نظامی و دستیابی به برتری مطلق نظامی است. به هر حال در دنیای مدرن، هژمونی یک کشور غیرممکن است.»

وی افزود: «اگر هرگونه ناپایداری در حوزه امنیتی وجود داشته باشد تمام سیاست‌های جهانی در نتیجه یک مسابقه تسلیحاتی جدید، دچار هرج و مرج و بی‌ثباتی خواهند شد. این موضوع، امنیت تمام ملل جهانی از جمله آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

گورباچف: تصمیم گسترش ناتو بزرگترین غرب است - اسپوتنیک افغانستان
گورباچف: تصمیم گسترش ناتو بزرگترین اشتباه غرب است

به گفته گورباچف، روسیه و آمریکا باید مذاکرات پیرامون مسئله کنترل تسلیحاتی را از سر بگیرند و به سمت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای پیش بروند.

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، اخیرا رسما از آن خارج شدند. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از استفاده، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های با برد یک هزار تا 5 هزار کیلومترو موشک های کوتاه برد "500 تا 1500 کیلومتر"  منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала