آب و جنگ: شش واقعیت کم‌شناخته‌شده درمورد ذخایر آب جهان

© Sputnik / Борис Ушмайкин /  مراجعه به بانک تصاویر آب و جنگ: شش واقعیت کم‌شناخته‌شده درمورد ذخایر آب جهان
آب و جنگ: شش واقعیت کم‌شناخته‌شده درمورد ذخایر آب جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گزارش اسپوتنیک از شش واقعیت درباره ذخایر آب در جهان که درباره آنها کم گفته شده است، نام گرفته شده و توضیح داده شده است.

عدم کفایت آب آشامیدنی یکی از مشکلات اصلی جهان امروز شده است. در شرایط گرمایش جهانی، این نه تنها یک موضوع محیط زیستی، بلکه موضوع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

برای زراعت حدود ۷۰ درصد ذخایر آب نیاز است

بیشترین مقدار آب – حدود ۷۰ درصد در راستای زراعت مصرف می‌شود. به دلیل افزایش نفوس در زمین، نیاز به محصولات زراعتی روز به روز افزایش می‌یابد. بیشترین مقدار آب در راستای تولید گوشت و سبزیجات به مصرف می‌رسد.

اکثریت مردم بدون بهداشت کافی زندگی می‌کنند

براساس آمار سازمان ملل متحد، بیش از دو میلیارد نفر در جهان به آب باکیفیت آشامیدنی دسترسی ندارند، چندین میلیارد باشندگان زمین بدون کانالیزاسیون زندگی می‌کنند. تامین شرایط بهداشتی لازم بدون آب پاک ممکن نیست، به همین دلیل سالانه هزاران نفر می‌میرند، زیرا اکثریت بیماری‌ها از طریق آب انتقال می‌کنند.

درگیری‌های آبی

بخش مدیریت آب‌های شیرین دلیل ناآرامی‌های داخلی می‌شود اما در حال حاضر انسان‌ها توانسته اند برای حل اختلافات سازش‌های مناسب پیدا کنند. بیش از نیم قرن میان هند و پاکستان توافقنامه‌یی وجود دارد که توسط آن تسلط بر آب‌ها و دریاها مشخص شده است. اما در شرایط امروزی نیاز به بررسی و ارزیابی این توافقنامه‌ها وجود دارد، غیرقابل پیش‌بینی‌بودن آب و هوا مستلزم در تغییر کمیت و کیفیت آب است و در نتیجه ذخایر کافی نیست.

جنگجویان داعش در سال ۲۰۱۴ کنترول بر بند آب موصل را به دست گرفتند که پس از مدتی توسط ارتش عراق و نیروهای کُرد تحت حمایت هوایی ایالات متحده امریکا شکست خوردند. پس از یک سال، باعث بمباردمان راه‌های آب شدند و این راه‌ها به بند موصل را مسدود ساختند که در نتیجه جریان آب دریای فرات برای شش ماه متوقف شد. به این دلیل باشندگان مناطق جنوبی ولایت انبار بدون آب ماندند.

تغییر اقلیم

کیفیت منابع طبیعی به‌طور مستقیم به اقلیم بستگی دارد. به دلیل گرمایش جهانی فجایع طبیعی در زمین بیشتر از پیش رخ می‌دهد: خشک‌سالی و سیلاب‌ها. اتمسفیر گرم باعث تبخیر زیاد رطوبت می‌شود، و جاهای دارای اقلیم مرطوب بیشتر از پیش مرطوب‌تر می‌شوند.

گرمی همچنان بر زندگی در داخل آب تاثیر گذار است: بعضی از انواع ماهیان نمی‌توانند با تغییر اقلیم سازگار باشند زیرا مقدار آکسیجن در آب کاهش می‌یابد و برعکس گیاه‌های مضر بیشتر می‌رویند.

آب‌های زیرزمینی

منبع اصلی آب شیرین آشامیدنی و حاصل‌بخش دریاها نه بلکه جریانات زیرزمینی می‌باشد. در این جریات در حد اوسط ۲۵ مرتبه آب بیشتر از ذخایر روی زمین می‌باشد. در واقع از این آب‌ها برای آبیاری مزارع و در صنعت معدن استفاده صورت می‌گیرد. این آب برای ۲ میلیارد نفر، آب آشامیدنی شمرده می‌شود.

روز آب

در ماه مارچ سال ۲۰۱۹ از یک مراسم بین‌المللی تحت حمایت سازمان ملل متحد تجلیل به عمل آمد. روز جهانی آب به مشکلات و تلاش‌ها در راستای حل آنها می‌پردازد. در سال جاری عنوان این مراسم چنین بود: "هیچ کسی را عقب نگذارید". برگزارکنندگان این مراسم با این شعار تاکید کردند که آب شیرین باید به همه ۷.۵ میلیارد باشنده زمین، کفایت کند. اکثریت کشورها در پروژه‌های آبی سرمایه‌گذاری می‌کنند: در چین و سنگاپور بیشتر درختان غرس می‌کنند که می‌توانند از سیلاب‌ها جلوگیری کنند. در امریکا بیش از ۴۰ سال قانون درمورد آب پاک وجود دارد که به کمک آن توانستند دریاها را پاک کنند و از پرتاب مواد مضر جلوگیری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала