دومین فرد قدرتمند ایران؛ قاسم سلیمانی کی بود؟

© AFP 2023 / KHAMENEI.IR / AFPدومین فرد قدرتمند ایران؛ قاسم سلیمانی کی بود؟
دومین فرد قدرتمند ایران؛ قاسم سلیمانی کی بود؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قاسم سلیمانی فرمانده نظامی و سیاست‌مدار ایرانی بود که امروز مورد حمله نیروی هوایی ایالات متحده قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، قاسم سلیمانی، در سال 1957 در روستای کوهستانی رابر در شرق ایران متولد شد، او پس از فارغ التحصیلی از صنف پنج مدرسه به کار بنایی مشغول شد و در سالهای ابتدای جوانی، از پیمانکاران سازمان آب کرمان بشمار می‌آمد، که پس از انقلاب 1979 و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به این نهاد پیوست. اولین تجربه نظامی را در جریان سرکوب کردهای جدایی‌خواهی بدست آورد و در جنگ ایران و عراق سالهای 1980-1988 نیز شرکت داشت.

برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت ایران پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت ایران پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی

او در سال 1998 فرمانده نیروهای ویژه سازمان القدس شد که مسئولیت اطلاعات نظامی و مخفی و همچنین فعالیت های خارج از ایران را بر عهده داشت.

در سال 1999 در سرکوب ناآرامی های دانشجویان در تهران نیز شرکت داشت. در سال 2007، سازمان ملل متحد او در لیست تحریم های شخصیت های نظامی و سیاسی ایران قرار داد.

در سال 2010، او در تشکیل دولت جدید به رهبری نوری مالکی رهبر شیعه مذهب عراق که تحت کنترل سرویس های اطلاعاتی ایران بود، نقش برازنده‌ای داشت.

در هشتم ماه اپریل، ایالات متحده سازمان سپاه را در لیست سازمان های تروریستی خارجی قرار داد، سرانجام در 3 جنوری سال 2020 در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد در نتیجه حمله نیروی هوایی ایالات متحده کشته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала