پمپئو: قاسم سلیمانی در بغداد ماموریت دیپلماتیک نداشت

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonپمپئو: قاسم سلیمانی در بغداد ماموریت دیپلماتیک نداشت
پمپئو: قاسم سلیمانی در بغداد ماموریت دیپلماتیک نداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مورد اظهارات محمد جواد ظریف که گفته است قاسم سلیمانی برای ماموریتی دیپلماتیک به عراق رفته بود، گفت که ظریف یک تبلیغاتچی درجه یک است و این دروغ‌ها را می‌گوید.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه (8 جنوری) در یک کنفرانس خبری به روزنامه نگاران گفت: مقامات ایالات متحده اظهارات تهران در خصوص اینکه  فرمانده نیروهای ویژه سپاه پاسداران قدس «سردار قاسم  سلیمانی» در هنگام حمله نیروهای مسلح آمریکا، برای انجام یک مأموریت دیپلماتیک در عراق حضور داشت باور ندارد.

 وزیر خارجه ایالات متحده گفت: « آیا کسی این جا هست که چنین چیزی را باور کند؟ کسی هست که باور کند این دیپلمات بزرگ، این مرد محترم و آداب‌دان، یعنی قاسم سلیمانی، برای انجام یک ماموریت صلح به بغداد رفته بود؟» آقای پمپئو که اظهارات کنایه‌آمیزش با خنده خبرنگاران روبه‌رو شده بود گفت که همین امر - یعنی خندیدن خبرنگاران - نشان می‌دهد که ادعای ظریف صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی که ماهیت اطلاعاتی که منجر به ترور سردار سلیمانی شد چه بود؟ چقدر خطر حتمی بود و چرا به ظریف اجازه ورود ندادید، افزود: من نمی توانم درباره صدور روادید نظر بدهم و چیز بیشتری نمی گویم اما همیشه وظایفامان را در قبال مقررات سازمان ملل رعایت می کنیم.

ظریف: مایک پمپئو یک دلقک مغرور است - اسپوتنیک افغانستان
ظریف: مایک پمپئو یک دلقک مغرور است

پمپئو افزود: ما شنیده بودیم که آمده بود تا توافق صلح سعودی را بررسی کند. من با همتای سعودی صحبت کردم که گفت اصلا اینگونه نبوده است و طرحی برای کاهش تهدید و خطر نسبت به جان آمریکایی ها در آنجا مطرح نبوده است.

وی درباره حمله به اماکن فرهنگی هم مدعی شد هر هدفی که تعیین می شود همواره بر اساس چارچوب قوانین بین المللی انجام می شود، "من روی این پروژه کار کردم" و از این بابت مطمئن هستم.

وی حمله به قاسم سلیمانی را بخشی از «کارزار فشار حداکثری» ایالات متحده علیه ایران خواند و گفت: «ایرانی‌ها از این به بعد باید این را درک کنند اقدام متفاوتی مثل حمله سلیمانی می‌تواند بخشی از این کارزار باش».

قاسم سلیمانی بامداد سوم جنوری همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در حمله پهپادی ارتش آمریکا کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

دمکرات‌های آمریکایی از دولت دونالد ترامپ خواستند که اطلاعات مربوط به کشتن فرمانده نیروی قدس را از طبقه‌بندی خارج کند.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که «انتقامی سخت» در راه است.

در مقابل، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تهدید کرده که به هر واکنشی از سوی ایران به «شدت»، «سریع» و «شاید هم غیرمتناسب» پاسخ خواهد داد.

توئیت دونالد ترامپ در مورد حمله به اماکن فرهنگی واکنش‌هایی را همراه داشت و به همین دلیل نیز خبرنگاران مجددا در این مورد پرسش‌هایی را از او مطرح کردند.

در پاسخ نیز آقای ترامپ گفته بود «آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. [آن‌وقت] ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала