تصویب کاهش اختیارات جنگی ترامپ در برابر ایران توسط مجلس نمایندگان امریکا

© AFP 2023 / Eric Baradat تصویب کاهش اختیارات جنگی ترامپ در برابر ایران توسط مجلس نمایندگان امریکا
تصویب کاهش اختیارات جنگی ترامپ در برابر ایران توسط مجلس نمایندگان امریکا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس نمایندگان امریکا بامداد جمعه طرحی را که خواستار کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور دربرابر ایران است را به تصویب رساند.
پمپئو: ایالات متحده داده های خاصی درباره آماده سازی حملات توسط سلیمانی در دست نداشت - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو: ایالات متحده داده های خاصی درباره آماده سازی حملات توسط سلیمانی در دست نداشت

به گزارش اسپوتنیک، مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا بامداد جمعه طرح کاهش اختیارات جنگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور را به تصویب رساند.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواسته بود به این طرح رأی منفی بدهند.

ویب سایت مجلس نمایندگان امریکا نوشت: اعضای مجلس نمایندگان با رعایت وابستگی‌های حزبی خود با ۲۲۴ رأی موافق و ۱۹۴ رأی مخالف طرح مذکور را به تصویب رسانده‌اند.

روز چهارشنبه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرده بود، که در پی ترور سردار «قاسم سلیمانی» به دستور ترامپ و به تبع آن افزایش تنش‌ها در منطقه، این مجلس درباره طرحی رأی‌گیری می‌کند، که در صورت تصویب اختیار ترامپ برای درگیر کردن امریکا در منازعات نظامی را محدود می‌کند.

پلوسی پیش از برگزاری رأی‌گیری جدید از اقدام ترامپ در ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد.

او گفت:- "هفته گذشته، دولت یک حمله هوایی تحریک‌آمیز و غیرمتناسب در برابر ایران انجام داد، که امریکایی‌ها را به خطر انداخت و این کار را بدون مشورت با کنگره انجام داد".

پلوسی همچنین خاطرنشان کرد، که حمله هوایی امریکا در برابر سردار سلیمانی امریکا را امن‌تر نکرده است. 

ترامپ پنجشنبه در واکنش به این طرح، در تویتر نوشت:- "امیدوارم همه ای جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در برابر قطعنامه اختیارات جنگی که نانسی پلوسی دیوانه مطرح کرده، رأی دهند".

وی سپس این طرح را به تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور مرتبط کرده و مدعی شده است، که دموکرات‌ها برای ارعاب او تلاش می‌کنند.

نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند، که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.

جلسه توجیهی ناموفق درباره ایران

روز چهارشنبه جلسات توجیهی مختصر درباره وضعیت ایران برای نمایندگان مجلس هر دو مجلس کنگره توسط مارک اسپر ، وزیر دفاع ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جینا هاسپل مدیر سیا و جنرال مارک میللی رئیس کمیته ستاد ایالات متحده برگزار شد. اصولاً دموکرات ها و برخی جمهوری خواهان از اطلاعات دریافتی ناراضی بودند و از سیاست های ترامپ ابراز نگرانی عمیق کردند.

نانسی پلوسی ، سخنگوی نمایندگان دموکرات ها از كالیفرنیا گفت:- "اعضای كنگره نگرانی های جدی درباره تصمیم دولت [امریكا] برای آغاز اقدامات نظامی در برابر ایران و عدم وجود راهبردی برای پیشبرد آن دارند".

 وی افزود:- "در این جلسه توجیهی، نمایندگان دولت به این نگرانی ها رسیدگی نکردند."

به گفته رئیس مجلس نمایندگان امریکا، احتمال تصویب لایحه ای برای جلوگیری از تأمین بودجه امریكا برای عملیات نظامی در ایران و در برابر جمهوری اسلامی ایران باید با تصویب نمایندگان مجلس انجام شود. نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت امریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند، که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ در برابر عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت امریکا می‌توانسته با استناد به این مجوز در برابر او حمله انجام دهد.

نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند، که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.

یادآوری می کنیم، که تنش‌ها میان ایالات متحدۀ امریکا و جمهوری اسلامی ایران زمانی بالا گرفت، که امریکا در بامداد سوم جنوری، قاسم سلیمانی فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌المهندس معاون سازمان حشد شعبی عراق در میدان هوایی بغداد هدف قرار داد و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام امریکا، بامداد هشتم جنوری به دو پایگاه امریکایی در عراق حملات راکتی انجام داد. پس از آن ایران اعلام کرد، که این حمله در عملیاتی زیر نام «قاسم سلیمانی» و با هدف انتقام انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала