سلطان عمان پس از 50 سال حکمفرمایی درگذشت

© AP Photo / Andrew Caballero-Reynolds سلطان عمان پس از 50 سال حکمفرمایی درگذشت
  سلطان عمان پس از 50 سال حکمفرمایی درگذشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های رسمی عمان امروز شنبه (11 جنوری) از درگذشت سلطان قابوس، پادشاه این کشور در سن 79 سالگی و پس از 50 سال حکمفرمایی خبر داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، دیوان پادشاهی عمان اعلام کرد که سلطان قابوس، پادشاه آن‌کشور پس از تحمل یک دوره بیماری در سن 79 سالگی درگذشت. سلطان قابوس سال‌ها بود که گزارش می‌شد از سرطان روده بزرگ رنج می‌برد.

دیوان پادشاهی عمان در پی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی و تعطیلی رسمی اعلام کرد. پرچم عمان نیز به مدت 40 روز برای ادای احترام به پادشاه فقید نیمه افراشته خواهد بود.

"قابوس بن سعید" بعد از پدرش حدود نیم قرن بر تخت حکمرانی عمان نشسته بود.

سلطان قابوس فرزندی نداشت و جانشینی هم برای اریکه خود معرفی نکرده بود.

بنابر قوانین عمان اکنون شورای خاندان سلطنتی عمان که متشکل از 50 مرد از اقوام سطان قابوس است سه روز فرصت دارد که حاکم جدید را معرفی کند.

اگر این شورا نتواند ظرف مدت تعیین شده به توافق برسد آن گاه قاضی‌القضات دیوان عالی کشور، شورای نظامی عمان، شورای مشورتی این کشور و هیات دولت به اتفاق نامه مهر و موم شده‌ای را خواهند گشود که در آن سلطان قابوس به طور محرمانه جانشین خود را پیشنهاد کرده و این گروه فورا او را حاکم جدید عمان معرفی خواهند کرد؛ کسی که احتمالا خودش هم از چنین انتخابی بی‌خبر بوده است.

این در حالی است که چندی قبل وزارت خارجه عمان در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از تماس تلفنی «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، و «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی، با «یوسف بن علوی بن عبدالله» همتای عمانی خود، خبر داده بود.

آن طور که گفته می‌شود بخت اصلی جانشینی او سه برادرند که عموزاده‌های سلطان قابوس هستند؛ هیثم بن طارق آل سعید، وزیر فرهنگ و میراث فرهنگی؛ اسد بن طارق آل سعید، معاون نخست وزیر و شهاب الدین آل سعید، فرمانده سابق نیروی دریایی عمان که مشاور ارشد نظامی سلطان قابوس هم بود.

در ساختار حکومتی عمان سلطان همه کاره است و علاوه بر ایفای نقش شخص اول مملکت همزمان فرمانده کل قوا، نخست وزیر، وزیر دفاع، وزیر خارجه و وزیر دارایی هم هست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала