اس – 400 برای عراق: آیا امریکایی‌ها می‌توانند به این معامله مزاحمت ایجاد کنند؟

© Sputnik / Alexei Danichev /  مراجعه به بانک تصاویر اس – 400 برای عراق: آیا امریکایی‌ها می‌توانند به این معامله مزاحمت ایجاد کنند؟
اس – 400 برای عراق: آیا امریکایی‌ها می‌توانند به این معامله مزاحمت ایجاد کنند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون نخست وزیر خارجه امریکا اعلام کرده است که خریداری احتمالی مجتمع راکتی اس – 400 توسط عراق، می‌تواند منجر به وضع تحریم‌ها از جانب ایالات متحده شود.

به گزارش اسپوتنیک، جوی هود، معاون نخست وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در امور خاور میانه، در ارتباط با خریداری احتمالی اس – 400 توسط عراق، گفته است: "ما به شرکای ما توصیه می‌کنیم تا چنین خریداری‌هایی انجام ندهند".

ایوان کانووالوف، کارشناس سیاسی و نظامی در روسیه در این رابطه گفت: "امریکایی‌ها نمی‌توانند به عراق مزاحمت کنند. آنها می‌توانند تحریم‌های موجود را تقویت کنند".

دستیابی عراق به اس-400 روسیه منجر به تحریم‌های امریکا خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
دستیابی عراق به اس-400 روسیه منجر به تحریم‌های امریکا خواهد شد

وی گفت: "پس از قتل قاسم سلیمانی، حالا روابط میان عراق و ایالات متحده امریکا بدتر شده است. امریکایی‌ها در خاک عراق عملیات نظامی انجام دادند و عراق خواستار این شد تا نیروهای امریکایی از عراق بیرون شوند. ترامپ خواستار پرداخت پول اعمار پایگاه نیروهای امریکایی شد. موضوع خریداری اس – 400 وضعیت را پیچیده‌تر می‌سازد. اگر امریکایی‌ها تلاش کنند تا از طریق مسدود ساختن حسابات دالری عراقی، به این خریداری مزاحمت ایجاد کنند، بعید است موفق شوند. عراق می‌تواند به محاسبات با واحدات پولی ملی، چنانکه در هند، چین و عنقریب در ترکیه، صورت می‌گیرد، رو آورد. آنها می‌توانند تلاش کنند فشار تحریماتی بر عراق را تقویت بخشند، در آنصورت باید امریکا نیروهایش را از عراق بیرون کند".

وی خاطر نشان ساخت که اگر امریکایی‌ها از عراق بیرون شوند، برای شان به این معنی است که تهاجم شان در سال 2003، بی‌فایده بوده است. یعنی کشته‌شدن سربازان شان نیز بی‌فایده بوده و این همه سال، تمام این کارها بی‌معنی بوده است".

وثیق الهاشمی، کارشناس استراتژیک عراقی به اسپوتنیک گفت که عراقی‌ها باید جوانب مثبت و منفی این معامله را ارزیابی کنند، زیرا موضوع خریداری تسلیحات یک مسئله بسیار دشوار است که بسیار نزدیک با سیاست ارتباط دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала