مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در باره معامله قرن

© AFP 2023 / KHALED DESOUKI مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی نشت اتحادیه عرب در باره معامله قرن
مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی نشت اتحادیه عرب در باره معامله قرن  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب درباره معامله قرن با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش اسپوتنیک، نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب درباره معامله قرن با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

بندهای این بیانیه عبارتند از:

1- تاکید مجدد بر محوری بودن موضوع فلسطین برای جهان عرب، هویت عربی قدس شرقی اشغال شده و پایتخت دولت فلسطین، حق دولت فلسطین بر حاکمیت بر اراضی 1967 از جمله قدس شرقی و حریم هوایی و دریایی و آبهای منطقه و منابع طبیعی و مرزهای آن با کشورهای همسایه.

2- مخالفت با معامله قرن امریکایی-اسرائیلی به این دلیل که حداقل حقوق و خواسته های ملت فلسطین را برآورده نمی‌کند و با روند صلح مبتنی بر قانون بین‌المللی و قطعنامه های سازمان ملل در این باره در تضاد است. از دولت امریکا خواسته می‌شود که به مرجعیت بین‌المللی روند صلح عادلانه و دائم و فراگیر پایبند باشد.

3- تاکید بر عدم تعامل با این معامله ظالمانه یا همکاری با دولت امریکا برای اجرای آن به هر شکلی.

4- تاکید بر طرح صلح عربی سال 2002 به عنوان حداقل مقبول عربی برای تحقق صلح از طریق پایان اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی و عربی اشغال شده در سال 1967 و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس و یافتن راهکار عادلانه و مورد توافق برای موضوع آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه شماره 194 سال 1948 و تاکید بر این که اسرائیل نیروی اشغالگر است و تا زمانی که طرح صلح عربی را قبول نکند عادی سازی روابط با کشورهای عربی نصیبش نخواهد شد.

5- تاکید بر پایبندی به صلح به عنوان گزینه استراتژیک برای حل درگیری و ضرورت این که اساس روند صلح راهکار دودولتی طبق قطعنامه های مشروع بین‌المللی و طرح صلح عربی و مرجعیت بین‌المللی مورد اعتماد باشد و راه آن گفتگو جدی در چارچوب بین‌المللی برای تحقق صلحی است که استقلال و حاکمیت دولت فلسطین بر اساس مرزهای 1967 و قدس شرقی باشد.

6- تاکید بر اقدام با قدرت های بین‌المللی موثر و دوستدار صلح عادلانه برای اتخاذ اقدامات مناسب علیه هر طرحی که حقوق ملت فلسطین را مورد اجحاف قرار دهد و روی آوردن به شورای امنیت و مجمع عمومی  و دیگر سازمان های بین‌المللی.

7- هشدار به اقدام اسرائیلی به عنوان نیروی اشغالگر درباره اجرای بندهای معامله قرن با زور و نادیده گرفتن قطعنامه های مشروع بین‌المللی. امریکا و اسرائیل مسئولیت کامل تبعات این سیاست را برعهده دارند. دعوت از جامعه جهانی برای مقابله با هر اقدامی که اشغالگران در میدان عمل انجام دهند.

8- تاکید بر حمایت کامل از مبارزه ملت فلسطین و رهبران ملی آن در راس آن محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان در مقابله با این معامله و هر معامله‌ای که حقوق ملت فلسطین را نادیده بگیرد. حقوق ملت فلسطین غیر قابل تصرف است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала