شرایط ایجاد منطقه امن در ادلب آماده است

عضو شوید
شکست ترکیه در عملی نمودن تعهدات اش در ادلب، باعث شد که اردوی سوریه وارد میدان شود.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام نمود که پیشروی‌ هفته‌های گذشته اردوی سوریه باعث شد که آنچه ترکیه از اجرای آن عاجز بود، محقق شود.

جنرال «یوری بورینکف»، قوماندان قوای مرکزی آشتی در پایگاه هوایی حُمیمیم سوریه (وابسته به وزارت دفاع روسیه) چهارشنبه گفت که موفقیت‌های اخیر اردوی سوریه شرایط را برای ایجاد منطقه امن که توافق سوچی بر آن تصریح دارد، فراهم کرد.

کشته‌ شدن کارشناسان نظامیان روسیه و ترکیه در نتیجه حملات تروریستی در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
کشته‌ شدن کارشناسان نظامی روسیه و ترکیه در نتیجه حملات تروریستی در سوریه

در بیانیه‌ای که این مرکز منتشر کرده، آمده است: «اردوی سوریه عربی توانست بر جاده "ام 5" سیطره پیدا کند؛ این جاده از اراضی منطقه کاهش تنش ادلب می‌گذرد. اردوی سوریه همچنین تشکیلات مسلح تروریستی وابسته به "هیئت تحریر الشام" (جبهه النصره) و گروه‌های همپیمان با آن‌ را که بر این جاده سیطره داشتند، شکست دهد».

به گفته این قوماندان نیروهای روسیه، توافق سوچی که در 17 سپتامبر 2018 حاصل شد، بر ایجاد منطقه امن در ادلب تأکید دارد و ناکامی ترکیه در اجرای بندهای مربوط به این توافق، اردوی سوریه را مجبور کرد که دست به عملیات‌های اضطراری بزند.

بورینکف گفت که موفقیت‌های اردوی سوریه، به حملات تروریست‌ها و کشته شدن غیرنظامیان بر اثر این حملات پایان داد.

توافق سوچی توافقی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر خود به شهر ساحلی سوچی سال 2018 و دیدار با همتای روس خود با آن موافقت کرد.

مسیر جدید گزمه پولیس نظامی روسیه در سرحد ترکیه و سوریه  - اسپوتنیک افغانستان
مسیر جدید گزمه پولیس نظامی روسیه در سرحد ترکیه و سوریه

بر اساس توافق سوچی، روسیه و ترکیه به توافق رسیدند که منطقه امن عاری از سلاح به عرض 15 الی 20 کیلومتر در ریف جنوبی ادلب و شمال حماه، بین گروه‌های معارض و قوای مسلح سوریه ایجاد شود.

همچنین این توافق از روسیه می‌خواهد توقف عملیات‌های اردوی سوریه در ولایت ادلب را تضمین کند، مشروط بر اینکه در مقابل نیز ترکیه گروه‌های تندرو و افراطی را از منطقه کاهش تنش دور کند و آزادی انتقال ساکنان منطقه، ورود کالاها و بازیابی روابط تجارتی و اقتصادی از طریق مناطق ام 4 (حلب لاذقیه) و ام 5۵ (حلب حماه) با پایان 2018 تضمین شود. بیش از یک سال از آن زمان گذشته ولی مفاد آن اجرا نشده است.

روسیه و ترکیه همچنین توافق کردند که با تروریسم مقابله کنند و همه اقدامات لازم برای آتش‌بس پایدار را اتخاذ کنند که ایجاد گشت‌های نظامی-امنیتی و مراکز دیدبانی از جمله این اقدامات بود. از این مراکز 12 مرکز متعلق به ترکیه بود.

با این حال ترکیه تا به امروز موفق به عقب‌راندن تروریست‌ها و جدا کردن معارضان میانه‌رو از آن‌ها نشده است؛ امری که منجر به ازسرگیری عملیات ارتش سوریه شد و طی آن، بیش از 650 کیلومتر تا به امروز در جنوب غربی حلب و جنوب و شرق ادلب آزاد گردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала