جلسه محرم اعراب برای مقابله با ترکیه

© AFP 2023 / STRINGERاعراب
اعراب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چند کشور عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سوریه جلسه محرمانه را برگزار نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، العالم خبر داده است که یک رسانه عربی از تلاش مصر برای تشکیل ائتلاف امنیتی-اطلاعاتی بین کشورهای عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سوریه خبر داد و گفت طی یک نشست محرمانه عربی در قاهره بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید شد.

اتحادیه کشورهای عرب خواستار پایان فوری عملیات ترکیه در سوریه شد - اسپوتنیک افغانستان
اتحادیه کشورهای عرب خواستار پایان فوری عملیات ترکیه در سوریه شد

گفته شده است که مصر به رهبری «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور برای تشکیل یک ائتلاف امنیتی اطلاعاتی در مقابله با نفوذ ترکیه در منطقه عربی خبر داد.

این پایگاه خبری نزدیک به قطر نوشت: «هفته گذشته نشستی در قاهره تحت عنوان مجمع اطلاعاتی عربی و پیرامون موضوع دخالت ترکیه در منطقه برگزار شد و در آن یک توصیه ویژه برای رهبران سیاسی کشورهای حاضر در آن آماده شد».

به گفته منابع مذکور، توصیه نشست قاهره این بود که در وهله نخست سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد و بی درنگ به تعلیق عضویت آن پایان داده شود و دوم اینکه دمشق باید در اجلاس آتی سران عرب که به ریاست الجزائر برگزار می‌شود، حضور یابد. (اگرچه که این نشست به دلیل شیوع ویروس کرونا تا احتمالا اواخر ماه جون به تعویق افتاده است) تا بدین ترتیب نقش کشورهای عربی در مقابله با زیاده خواهی‌های ترکیه در خاک مشروعیت پیدا کند.

تانک های سوریه - اسپوتنیک افغانستان
اخطار قوماندانی قوای مسلح سوریه به ترکیه

منابع مذکور با تاکید بر اینکه پرونده سوریه در مقطع پیش رو شاهد فعالیت گسترده‌ علیه ترکیه خواهد بود، گفتند: «مصر، امارات و عربستان تصمیم گرفته‌اند با هماهنگی یکدیگر حمایت‌های غیرمستقیم و ضروری را از نظام سوریه در مقابله با ترکیه در خاک سوریه به عمل آورند».

به گفته این منابع، محور عربی مرکب از ریاض، قاهره، ابوظبی و منامه درصدد گسترش نفوذ خود به منظور دعوت از دیگر کشورهای همسو با خودشان در مخالفت با نقش ترکیه در منطقه برای پیوستن به این محور هستند.

ریاض و ابوظبی به کشورهایی که مایل به پیوستن به محور مذکور برای مقابله با دخالت ترکیه هستند پیشنهاد کمک‌های اقتصادی، امنیتی و نفتی ارائه داده است.

به گفته منابع مذکور در حال حاضر تمرکز این محور روی الجزائر به عنوان بازیگر اصلی در پرونده لیبی است، زیرا به تعبیر آنها آنکارا مسئله لیبی را بهانه‌ای برای نفوذ در شمال آفریقا قرار داده است و پس از آن به سراغ مغرب خواهند رفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала