شیرین کننده های مصنوعی چی خطراتی دارد؟

© Photo / Pixabayقهوه چگونه با افسردگی مبارزه میکند؟
قهوه چگونه با افسردگی مبارزه میکند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از دانشمندان اروپا خطرات استفاده بیش از حد از شیرین کننده های مصنوعی را مشخص نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، گروهی از متخصصان تغذیه اسپانیایی در طی یک مطالعه اعلام نمودند که استفاده از شیرین کننده های کم کالری به جای قند برای کاهش وزن هیچگونه  کمک نمی کند.

به گفته سازنده پروژه SinAzucar.org، آنتونیو رودریگز، بیشتر شیرین کننده های مجاز در صورت استفاده مقادیر ناچیز بی خطرهستند. وی می‌گوید برای کاهش وزن، مهم نیست که شیرینی‌ها را با شیرین کننده ها جایگزین نمود، بلکه باید از یک رژیم غذایی ثابت پیروی شود.

اگر از شکر کاملاً صرفنظر کرد، چه رخ خواهد داد؟ - اسپوتنیک افغانستان
اگر از شکر کاملاً صرفنظر کرد، چه رخ خواهد داد؟

به گفته این متخصصان، استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی که به آنها جایگزین شکر نیز گفته می‌شود بسیار رایج شده است. استفاده از این محصولات برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند و یا در افراد مبتلا به دیابت که می‌خواهند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کنند رایج می‌باشد. شیرینی این مواد بسته به نوع آنها چندین برابر شکر معمولی است لذا مقدار بسیار کمی از آن را می‌توان جایگزین شکر معمولی نمود.

آزمایش های صورت گرفته روی این افراد تاثیر مستمر مصرف شیرین کننده های مصنوعی بر کاهش وزن را ثابت نکردند و حتی براساس نتایج مطالعات طولانی تر، مصرف این شیرین کننده ها با خطرات نسبتا بالاتر افزایش وزن و چاقی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و سایر مسائل سلامتی ارتباط دارند.

مقدار تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو حداکثر مقدار مصرفی است که برای سلامت ضرری ندارد و در حدود صد برابر کمتر از مقداری است که ممکن است مشکلی برای سلامتی ایجاد کند.

انواع شیرین کننده‌های مصنوعی که سازمان غذا و دارو استفاده متعادل از آنها را حتی در طول دوران بارداری و شیردهی مجاز شمرده است عبارتند از: ساخارین، آسه سولفام -K، سوکرالوز، آسپارتام، نئوتام، ادوانتام و استویول گلیکوزید که از برگ‌های استویا حاصل می‌‌شود و عصاره میوه وغیره...

گرچه تصور بر این است که جانشین کردن شکر با این مواد به افراد دیابتی در کنترل قند خون کمک می‌کند ولی باید توجه داشت که هرچند این مواد قند خون را افزایش نمی‌‌دهند ولیکن به این دلیل نگرانی‌ هایی که از بابت خطرناک بودن برخی انواع محصولات حاوی شیرین کننده مصنوعی وجود دارد، قبل از مصرف هر نوع شیرین کننده مصنوعی باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره شود و بطور کل از مقادیر متعادل استفاده شود و از زیاده‌روی در مصرف این ترکیبات اجتناب گردد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала