اعلام حمایت ائتلاف عربی از برقراری آتش‌بس در یمن

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisاعلام حمایت ائتلاف عربی از برقراری آتش‌بس در یمن
اعلام حمایت ائتلاف عربی از برقراری آتش‌بس در یمن  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ائتلاف عربی اعلام کرد که از تصمیم دولت یمن برای قبول درخواست سازمان ملل متحد با برقراری آتش‌بس در یمن حمایت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان بامداد پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد که فرماندهی ائتلاف از تصمیم دولت یمن به‌ریاست عبدربه منصور هادی برای قبول درخواست دبیرکل سازمان ملل درباره آتش‌بس حمایت می‌کند.

سخنگوی ائتلاف عربی گفت: مان از تصمیم دولت یمن برای قبول درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد در باره آتش‌بس در یمن حمایت می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش احتمالی ویروس کرونا انجام انجام خواهیم داد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک افغانستان
شرایط گفتگو برای حل بحران یمن

المالکی افزود: فرماندهی ائتلاف از تلاش‌های مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در خصوص آتش‌بس، کاهش‌ تنش‌ها و اقدامات عملی برای ایجاد اعتماد بین دولت و حسینی‌ها در زمینه انسانی و اقتصادی قدردانی می‌کند.

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتر ضمن استقبال از این درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشت: کشورش از توقف حملات ائتلاف سعودی، لغو محاصره و رفع تحریم هوایی و دریایی یمن و فراهم شدن زمینه برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در برابر  ویروس کرونا حمایت می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل شامگاه دوشنبه  خواستار توقف فوری همه درگیری‌ها در سراسر جهان برای مقابله با کرونا به ویژه در مناطق جنگ‌ زده شد و گفت: وقت آن است که درگیری‌های مسلحانه در جهان متوقف و روی مبارزه برای نجات جان انسانها تمرکز شود.

گوترش تاکید کرد، مردم گرفتار در منازعات مسلحانه  جهان، جزو آسیب‌پذیرترین اقشار هستند و  خطر مرگ‌ و میر ناشی از ویروس کرونا در این مناطق  بیشتر است.

یادآوری می‌کنیم که  مداخلهٔ نظامی در یمن در 25 مارچ سال 2015 میلادی با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت و به درخواست رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن آغاز شد.

این عملیات در پشتیبانی از دولت عبد ربه منصور هادی و بر ضد مردم و حوثی‌ها (انصارالله)، و پشتیبانان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین یمن صورت گرفته که صنعا پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمال یمن را در اختیار دارند. کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس به جز عمان در این عملیات شرکت کرده و از درخواست هادی منصور جهت مبارزه با حوثیان و القاعده و داعش در یمن استقبال کردند. همچنین عربستان سعودی یکی از دلایل اقدام نظامی خود در یمن را دستیابی حوثی‌ها به راکت‌های بالستیک، نیروی هوایی و به‌طور کلی مسائل امنیتی منطقه‌ای عنوان کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала