منصرف شدن دولت ترامپ از اتحاد نفتی با عربستان سعودی

© AP Photo / Evan Vucciمنصرف شدن دولت ترامپ از اتحاد نفتی با عربستان سعودی
منصرف شدن دولت ترامپ از اتحاد نفتی با عربستان سعودی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
درحالی که عربستان برای آغاز مرحله تازه جنگ نفتی با روسیه آماده شده است، امریکا از اتحاد نفتی با سعودی‌ها منصرف شد و ریاض و مسکو را به گفت‌وگو فراخواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، بهای نفت به دلیل کاهش تقاضای انرژی در پی شیوع ویروس کرونا و همچنین اختلاف عربستان سعودی و روسیه بر سر بهای نفت به پایین‌ترین حد در 18 سال گذشته رسیده است. کاهش قیمت، تولیدکنندگان نفت شیل امریکا را که پرهزینه است، با ورشکستگی روبرو کرده است.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا تلاش می‌کند تا برای جلوگیری از وارد آمدن ضربات پیاپی به اقتصاد این کشور، دستکم تا انتخابات ماه نوامبر این بحران را مهار و حتی روند آن را معکوس کند. به اعتقاد برخی مقام‌های دولتی امریکا، یک راه تحقق این خواسته ایجاد اتحاد نفتی با عربستان است.

مبارزه بر سر نفت هنوز خاتمه نه یافته است - اسپوتنیک افغانستان
مبارزه بر سر نفت هنوز خاتمه نه یافته است

اما سه منبع آگاه سه‌شنبه به رویترز گفتند: مقام‌های ارشد امریکایی فعلا اتحاد واشنگتن با عربستان برای مدیریت بازار نفت را به بایگانی سپرده‌اند. یکی از این منابع گفت: این پیشنهاد را مشاوران امنیت ملی کاخ سفید مطرح کرده بودند.

این طرح که در بالاترین رده‌های دولت امریکا بررسی شده بود بیانگر عمق بحران پیش روی صنعت جهانی نفت و اهمیت آن برای اقتصاد این کشور است.
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت : پیشنهاد اتحاد عربستان و امریکا به عنوان جایگزینی برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) «مطرح شده بود اما به طور جدی مد نظر قرار نگرفته بود».

دو منبع دیگر گفتند که مایک پمپئو وزیر خارجه و دن برویلت وزیر انرژی امریکا درباره طرح این اتحاد با رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید صحبت کرده بودند اما تصمیمی اتخاذ نشده بود.

شورای امنیت ملی امریکا از وزارت انرژی خواسته بود تا طرح چارچوب این اتحاد را تدوین کند. وال استریت ژورنال در ماه مارچ گزارش داده بود که یکی از اهداف این اتحاد حمایت از بهای نفت با استفاده از ذخایر ملی و بسته تشویقی اقتصادی است.

وزارت انرژی امریکا گفته که برویلیت و سایر مقام‌های این کشور با عربستان سعودی و دیگر متحدان واشنگتن در بازار نفت در تماس هستند. برویلیت که فردی نزدیک به پمپئو است، هفته گذشته به تلویزیون بلومبرگ گفته بود که اتحاد با ریاض یکی از «ایده‌های بسیاری» است که مورد بحث قرار گرفته اما تصمیمی در خصوص آن اتخاذ نشده است.

ترامپ پیش تر از اوپک انتقاد کرده و آن یک گروه انحصارطلب خوانده بود که با کاهش تولید نفت بهای آن را «به طور مصنوعی بالا می‌برد».

با این حال، ترامپ با عربستان که عضو اوپک است، روابط خوبی دارد و تاکید کرده که این کشور قصد دارد صدها میلیارد دالر سلاح از امریکا بخرد. همچنان در پی بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران، عربستان تلاش کرد تا کاهش عرضه نفت ایران در بازار جهانی را جبران کند.

امریکا چند دهه واردکننده نفت بود اما با افزایش عرضه نفت شیل، این کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت تبدیل شد. این موضوع باعث شد تا ترامپ کمتر از اسلافش به نفت خاورمیانه وابسته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала