تهدید سناتورهای امریکایی به تجدیدنظر در روابط با ریاض

CC BY 2.0 / Jason Ippolito / US Capitalتهدید سناتورهای امریکایی به تجدیدنظر در روابط با ریاض
تهدید سناتورهای امریکایی به تجدیدنظر در روابط با ریاض - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک گروه 13 نفره از سناتورهای امریکایی از ایالت‌های نفت‌خیز این کشور، در جریان یک «جر و بحث» تلفونی با سفیر عربستان در واشنگتن بر سر «جنگ قیمت نفت»، ریاض را به تجدیدنظر در روابط آمریکا و عربستان تهدید کردند.

به گزارش اسپوتنیک، ایرنا براساس گزارش روز شنبه تارنمای شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید که جنگ قیمت نفت به تولیدات ایالت‌های نفتی امریکا لطمه‌ زده و تولیدکنندگان طلای سیاه در این مناطق را درمانده ساخته است.

وضعیت بازار جهانی نفت؛ محور گفتگوی تلفنی پوتین و ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
وضعیت بازار جهانی نفت؛ محور گفتگوی تلفنی پوتین و ترامپ

 دن سولیوان سناتور ایالت آلاسکا درباره پیام این گروه از سناتورها به «ریما بنت بندر» سفیر عربستان در واشنگتن به سی‌ان‌ان گفت: ما «به‌طور اساسی» و نه فقط «ارزیابی»، اقداماتی انجام خواهیم داد تا شرایط طولانی‌مدت روابط واشنگتن با ریاض را که بسیاری از ما (سناتورها) از آن حمایت کرده‌ایم، تضعیف کند. سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد، سناتورهای آمریکایی به‌تدریج از کاهش بهای نفت که نتیجه جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان است و از سوی دیگر همه‌گیری ویروس کرونا که سبب نابودی اقتصاد کشور شده است بر سر خشم آمده‌اند زیرا نگرانند ادامه این وضعیت در نهایت به توقف تولید در این ایالت‌ها منجر شود.

سناتورهای امریکا در این تماس تلفونی با سه مقام ارشد عربستان یعنی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت، خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع و ریما بندر بن سلطان سفیر عربستان در واشینگتن گفتگو کرده‌اند.

براساس این گزارش، در جریان این گفتگوی تلفونی گروهی سناتورهای امریکایی، سفیر عربستان برای آرام کردن آنان تلاش کرده اما سناتورها اجازه این کار را به او نداده‌اند. یک منبع مطلع از این تماس تلفونی گروهی به این رسانه امریکایی گفته، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس به حدی خشمگین بود که تاکنون چنین خشمی از او دیده نشده بود.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، سناتورها در این تماس تلفونی گروهی که عربستان را مقصر اوضاع نفتی کنونی جهان می‌دانستند، گفته‌اند که به ظاهر عربستان قرار بوده متحد راهبردی امریکا باشد.

درحالی سناتورهای ایالت‌های نفت‌خیز امریکا، ریاض را به تجدیدنظر در روابط با واشنگتن تهدید کردند که سران روسیه، امریکا و عربستان سعودی در گفتگوی تلفونی درباره وضع بازار جهانی نفت و اقدامات برای تثبیت این بازار به مذاکره پرداختند. براساس این گزارش، طرف‌های گفتگوکننده بر عزم خود برای هماهنگی اقدامات با هدف تثبیت اوضاع در سیستم تجارت جهانی نفت و به حداقل رساندن نتایج منفی نوسان‌های قیمت نفت در اقتصاد جهانی تاکید کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هم روز پنجشنبه از گفتگوی تلفونی «خوب» خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی درباره کاهش تولید نفت خبر داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала