تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق در ماه جون

© AP Photo / Maya Alleruzzoتعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق در ماه جون
تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق در ماه جون  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عراق و امریکا جون آتی در مذاکراتی مساله خروج نیروهای امریکایی را بررسی کرده و جدول زمانی را برای این کار تعیین خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه الصباح، عبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفته است که تصمیم برای انجام مذاکرات با استناد به تصمیمات پارلمان برای خروج نیروهای امریکایی و با توافق دو طرف عراقی و امریکایی گرفته شد و روابط امنیتی دو کشور در چارچوب تمرین‌ها و تبادل تجربیات حتی با خروج نیروها ادامه خواهند یافت.

آقای خلف گفت: دولت عراق پیامی از طرف امریکا دریافت کرد که مثبت بوده و شامل بررسی تمامی اشکال روابط استراتژیک میان دو طرف به شکل کامل بود و عراق به صورت جدی و کاملی خروج نیروهای بیگانه را بررسی خواهد کرد.

استقرار سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» امریکا در پایگاه نظامی عراق - اسپوتنیک افغانستان
استقرار سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» امریکا در پایگاه نظامی عراق

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در ادامه گفت: امریکا با توافق با دولت عراق برای نشان دادن حسن نیت خود تا حد زیادی از نیروهای خود کاست.

وی اضافه کرد: در این مذاکرات تمامی اشکال ارتباط میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی در چارچوب توافقنامه استراتژیک امضا شده میان دو کشور بررسی خواهند شد.

این سخنگوی نظامی عراق افزود: عراق به دنبال روابطی عادی و دوستانه با امریکا است.عراق و امریکا جون آتی در مذاکراتی مساله خروج نیروهای امریکایی را بررسی کرده و جدول زمانی را برای این کار تعیین خواهند کرد.

در شب 3 ماه جنوری سال روان امریکا حمله راکتی را در نزدیکی فرودگاه بغداد آغاز کرد که منجر به جان باختن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای ویژه القدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی مهندس، فرمانده حشد الشعبی عراق، شد. در شب 8 جنوری تهران حمله راکتی به دو پایگاه امریکا در عراق انجام داد جایی که نیروهای امریکایی در آن مستقر هستند.

سپس نیروهای امریکایی در عملیاتی تلافی‌جویانه به مواضع «کتائب حزب‌الله» حمله هوایی انجام دادند. در این حمله به گفته منابع امنیتی و ارتشی عراق، دست‌کم شش نفر کشته شدند.

مقام‌های عراق حمله هوایی امریکا را به شدت محکوم کردند و آن را «نقض حاکمیت ملی» کشور خود دانستند.

مقام‌های عراق گفته‌اند که مایل نیستند کشور آنها به میدان جنگ ایران و امریکا تبدیل گردد و بدین ترتیب به هرج و مرج کشیده شود.

شمار نظامیان آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق حدود پنج هزار و 200 نفر برآورد می‌شود. پارلمان عراق پس از حمله راکتی به کاروان قاسم سلیمانی و همراهانش، در یک مصوبه غیرالزام‌آور خواستار خروج تمام نظامیان خارجی از این کشور شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала