قصد آمریکا برای استخراج منابع در کره ماه

© Photo / NASAقصد آمریکا برای استخراج منابع در مهتاب
قصد آمریکا برای استخراج منابع در مهتاب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات ایالات متحده آمریکا در حال آماده سازی یک توافقنامه برای استخراج منابع معدنی در کره ماه می‌باشند.

به گزارش اسپوتنیک، رویترز با استناد به منابعی که با متن سند آشنا هستند نوشت:  دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا در چارچوب پیمان بین المللی آتی "توافق نامه های آرتمیس" (Artemis Accords) در حال ایجاد مبنای قانونی برای استخراج منابع  کره ماه است.

این توافقنامه، همانطور که نویسندگان آن تصور می کنند، باید متحدان آمریکا را پیرامون اداره ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) در تلاش ارسال انسان و ایستگاه های فضایی به کره ماه در دهه آینده متحد کند.

ایالات متحده، طی چند هفته، مذاکرات رسمی با کشورهای همکار در بخش فضایی مانند کانادا ، جاپان، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی را آغاز خواهد کرد که به گفته مقامات آمریکا، در مورد موضوع استخراج منابع ماه به مواضع خود تا هنوز پایبند هستند.

ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ حق استخراج منابع معدنی کره ماه برای آمریکایی‌ها را تضمین کرد

به گفته این منبع ، روسیه که یکی از شرکای اصلی ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین المللی است  در مراحل اولیه این پروژه شامل کشورهای همکار نخواهد شد. دلیل اصلی گنجاندن مسکو در این پروژه، موضع گیری پنتاگون است که تهدیداتی را در مانورهای ماهواره های روسیه مشاهده نموده است.

 براساس این توافق نامه ، مبنای قانونی نیز ایجاد می شود تا شرکتهای که منابع کره ماه را استخراج می کنند ، بتوانند آنها را در اختیار داشته باشند.

ایالات متحده و سایر کشورها ماه را به عنوان یک جزء کلیدی استراتژیک در فضای بیرونی می دانند. علاوه بر این، کره ماه می تواند در تحقیقات علمی طولانی مدت نقش مهمی داشته باشد و این امر امکان ارسال مأموریت های بعدی به مریخ را فراهم می کند. 

 منابعی در فضا یافت می‌شوند که در کره زمین بسیار مفیدند و به همین دلیل اکتشاف فضایی در فواصل دور اهمیت زیادی دارد.

از سوی هم به دلیل مسئله تغییر آب و هوای کره زمین، دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند و به چنین منابعی احتیاج دارد. مثلا استخراج منابع در فضا می‌تواند به ساخت وسایلی از جمله وسایط نقلیه برقی کمک کند. این وسایط در درازمدت برای محیط زیست مفیدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا با امضایی یک فرمان اجرایی به جهانیان اعلام کرد که آمریکا قصد دارد استخراج منابع ماه را آغاز کند و به کشورهای دیگر نیز اجازه نمی دهد که در فعالیت های آن مداخله کنند.

ترامپ که پیشتر سازمان بهداشت جهانی را در بحبوحه یک پاندیمی همه گیر تهدید به قطع حمایت های مالی کرده بود با امضای فرمان اجرایی جدیدی مدعی شد که فضا یک محدوده مشترک جهانی نیست و صرفا آمریکا و شرکت های خصوصی حق دارند از منابع احتمالی موجود در آن از جمله سطح ماه بهره برداری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала