نزدیکترین خویشاوند کروناویروس پیدا شد

CC BY 2.0 / NIAID-RML / Novel Coronavirus SARS-CoV-2نزدیکترین خویشاوند کروناویروس پیدا شد
نزدیکترین خویشاوند کروناویروس پیدا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان با یافتن یک خویشاوند نزدیک از ویروس "SARS-CoV-2"، عامل بیماری همه‌گیر کووید-19 در خفاش‌ها به شواهد بیشتری در مورد تکامل طبیعی این ویروس و عدم ایجاد آن توسط انسان رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان استرالیایی و چینی در پی یک مطالعه مشترک یکی دیگر از ویروس‌های خانواده کروناویروس را شناسایی کرده‌اند که نزدیکترین خویشاوند "SARS-CoV-2" در برخی مناطق ژنومی است و حاوی اسیدهای آمینه در محل اتصال زیر واحدهای S1 و S2 ویروس است.

 نتایج این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

به گفته این محققان از زمان کشف "SARS-CoV-2" چندین گمانه بی‌اساس مبنی بر اینکه این ویروس منشاء آزمایشگاهی دارد، مطرح شده است. به خصوص، گفته شده است که S1 و S2 در این ویروس، بسیار غیرمعمول هستند و شاید نشان دهنده دستکاری آزمایشگاهی باشند. اما مقاله ما به وضوح نشان می‌دهد که این فرگشت‌ها به طور طبیعی در حیات وحش رخ می‌دهند و شواهد محکمی در برابر ادعای آزمایشگاهی بودن کروناویروس جدید ارائه می‌دهد.

Блюдо из летучей мыши - اسپوتنیک افغانستان
حقیقت خوردن سوپ خفاش در چین

محققان ویروس "RmYN02" را از تجزیه و تحلیل 227 نمونه خفاش جمع آوری شده در استان "یونان" چین بین ماه مه و اکتبر سال 2019 شناسایی کردند.

"محققان می‌گویند از زمان کشف اینکه خفاش‌ها منشاء کروناویروس سارس در سال 2005 بودند، نگاه زیادی به خفاش‌ها به عنوان گونه‌ای که مخزن این خانواده از ویروس است، وجود دارد.

نزدیکترین خویشاوند "SARS-CoV-2" تاکنون ویروسی به نام "RaTG13" شناخته می‌شد که قبلاً در خفاش‌های ولایت یونان چین شناسایی شده بود. اما اکنون ویروس "RmYN02" که اخیراً کشف شده است، در بعضی از قسمت‌های ژنوم از جمله در طولانی‌ترین بخش رمزگذاری ژنوم به نام "1ab" جایی که آنها 97.2 درصد از RNA خود را به اشتراک می‌گذارند، به "SARS-CoV-2" نزدیک‌تر است.

محققان خاطرنشان کردند که ناحیه ژنومی دامنه کلیدی اتصال گیرنده "RmYN02" که برای آلوده‌سازی سلول‌های میزبان انسانی و اتصال به گیرنده "ACE2" انسانی استفاده می‌شود، با "SARS-CoV-2" متفاوت است. این بدان معنی است که این ویروس جدید احتمالا سلول‌های انسانی را آلوده نمی‌کند.

بررسی دقیق ویروس "RmYN02" و توالی‌های ژنوم آن نشان می‌دهد ویروس‌های این خانواده به صورت طبیعی فرگشت یافته‌اند و منشاء طبیعی دارند.

" یافته‌های محققان نشان می‌دهد که مشخصات عجیبی که در ابتدا بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسند، در واقع می‌توانند به طور طبیعی در کروناویروس‌های حیوانات رخ دهند.

به گفته کارشناسان مطالعه آنها نور بیشتری بر فرگشت "SARS-CoV-2" می‌اندازد. نه "RaTG13" و نه "RmYN02" جد مستقیم "SARS-CoV-2" نیستند، زیرا بین این ویروس‌ها یک شکاف فرگشتی وجود دارد. اما مطالعه نشان می‌دهد که نمونه برداری از گونه‌های بیشتر در حیات وحش، ویروس‌هایی را نشان خواهد داد که حتی بیشتر با "SARS-CoV-2" و اجداد مستقیم آن ارتباط دارند و می‌توانند در مورد چگونگی ظهور این ویروس در انسان چیزهای زیادی را مشخص نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала