درخواست ناتو از آمریکا برای ماندن در پیمان آسمان‌ باز

© AFP 2023 / John Thysدرخواست ناتو از آمریکا برای ماندن در پیمان آسمان‌ باز
درخواست ناتو از آمریکا برای ماندن در  پیمان آسمان‌ باز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشور های عضو ناتو در یک نشست فوری مخالفت شان را با خروج آمریکا از معاهده آسمان باز ابراز نمودند.

به گزارش اسپوتنیک، آژانس خبری آمنا "آتن" خبر داده است که در نشست اعضای پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) که روز جمعه، در بروکسل برگزار شد، واشنگتن نتوانست حمایت هم‌پیمانان خود را برای خروج از توافقنامه "آسمان‌های باز" (Open Skies) جلب کند. 

 شماری از اعضای این سازمان با ابراز تاسف از اقدام آمریکا،استدلال‌های این کشور را برای خروج از پیمان قانع‌کننده نداستند.  

دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد از این معاهده خارج شود و روسیه را متهم به نقض مکرر این معاهده کرد.

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو شامل بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و اسپانیا و همچنین فنلاند و سوئد در بیانیه‌ای درباره این تصمیم آمریکا ابراز تأسف کرده و اطمینان دادند که این کشورها پیمان ذیربط را عملی و مفید می دانند. به اعتقاد این مقامات اروپایی این پیمان مزایای آشکاری برای معماری کنترل تسلیحات متعارف و امنیت مشترک ارائه می دهد.

احتمال واکنش نظامی روسیه به پیمان‌شکنی جدید امریکا - اسپوتنیک افغانستان
مسکو: روسیه به دنبال امریکا قصد خروج از پیمان "آسمان باز" را ندارد

گزارش شده است كه آلمان از واشنگتن خواسته است تا " موضع گیری خود دراین خصوص تجدید نظر كند" و سپس به همراه 9 كشور اروپایی دیگر بیانیه ای را امضا كردند كه به اهمیت پیمان اشاره می كند.

معاهده آسمان‌های باز در سال 1992 توسط آمریکا و متحدان ناتو و همچنین روسیه و دیگر کشورهای بلوک شوروی سابق امضا شد و از آن به عنوان مهمترین پارامتر در پایان دوران جنگ سرد یاد می‌شود.

این معاهده به کشورهای عضو اجازه می‌داد تا بر فراز دیگر کشورها پروازهای شناسایی نظامی انجام دهند تا بدین ترتیب اعتماد کشورها درباره هرگونه اقدام دیگر کشورها برای آماده شدن برای اقدام نظامی را افزایش دهد.

کشورهای عضو معاهده آسمان‌های باز می‌گویند هدف امضای چنین معاهده‌ای این بوده است که فعالیت‌های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال شود و کشورهای عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت‌های نظامی یکدیگر داشته باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала