روسیه: آمریکا اجازه خصوصی سازی کره ماه را ندارد

© Fotolia / Vadimsadovskiشرکت ناسا در ماموریت های فضایی روسیه برای مطالعه کره ماه
شرکت ناسا در ماموریت های فضایی روسیه برای مطالعه کره ماه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس سازمان فضایی روسیه در واکنش به برنامه های آمریکا در مورد مهتاب اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هرگز اجازه خصوصی سازی کره ماه را دریافت نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری راگوزین رئیس شرکت دولتی فضایی (روس کاسموس) روز دوشنبه (25می) اعلام کرد که روسیه هرگز اجازه  نخواهد داد که آمریکا  استخراج منابع در کره ماه را خصوصی سازی کند.

در بیانیه شرکت دولتی فضایی روسیه تصریح شده است که دولت آمریکا در تلاش است تا نه تنها نقش اصلی در شکل گیری دستور کار جهانی در خصوص چنین موضوع حساس بین المللی را تنها به خود اختصاص دهد ، بلکه برای کسی هم مشخص نیست که بر اساس چه قواعدی این کار را انجام خواهد داد.

در اوایل ماه آپریل، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا برای حمایت از توسعه تجاری منابع در ماه و سایر اجسام آسمانی ، فرمان اجرایی را امضا کرد و به دولت آمریکا دستور داد تا در برابر هرگونه تلاش برای در نظر گرفتن فضای بیرونی کره زمین به عنوان حیطه عمومی متعلق به کل بشریت، مقاومت کند. بدین ترتیب ، ایالات متحده از قبول توافقنامه مربوط به ماه که توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده ، خودداری کرده است. 

قصد آمریکا برای استخراج منابع در مهتاب - اسپوتنیک افغانستان
قصد آمریکا برای استخراج منابع در کره ماه

راگوزین در مصاحبه با رادیو "كومسومولسایا پراودا" گفت: "در هر صورت ، ما اجازه خصوصی سازی ماه را توسط كسی نخواهیم داد. این برخلاف قوانین بین المللی است."

وی یادآور شد: " نخستین مأموریت اتوماتیک روسیه قرار بود در سال 2021 به ماه ارسال شود. روسیه، در زمان اتحاد جماهیر شوروی، آخرین سفینه را در سال 1976 به ماه فرستاد."

این در حالی است که اوایل ماه می، «دمیتری راگوزین» رئیس شرکت "راس کاسموس" (سازمان فضایی روسیه) ، برنامه‌های ایالات متحده برای اکتشاف در کره ماه را با حمله این کشور به خاک عراق و افغانستان مقایسه کرد.

وی در بیانیه‌ای با مقایسه برنامه آمریکا برای فعالیت در کره ماه و تنظیم موافقتنامه بین‌المللی در این زمینه با حمله و لشکرکشی به عراق و افغانستان نوشت: در واقع حمله هیچ فرقی نمی‌کند خواه به کره ماه باشد یا به عراق.

راگوزین درباره استراتژی آمریکا برای فعالیت در کره ماه افزود: ایجاد ائتلافی از کشورهای موافق اعلام می‌شود و سپس با نادیده گرفتن سازمان ملل و حتی ناتو درصورت مشکوک بودن برخی اعضای آن به این برنامه، به سوی دستیابی به هدف پیش می‌رود.

راگوزین خاطرنشان کرد که این طرح ممکن است به وضعیتی شبیه به حمله آمریکا به عراق و افغانستان منجر شود.

ناسا قصد دارد طی پروژه "آرتمیس" تا سال 2024 فضانوردان خود را به ماه بفرستد. اما این پروژه بخش مهم‌تر و جذاب‌تری هم دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала