اظهار نظر امریکا دربارۀ کار نیروگاه هسته‌ای بوشهر

© AP Photo / Ebrahim Norouziاظهار نظر امریکا دربارۀ کار نیروگاه هسته‌ای بوشهر
اظهار نظر امریکا دربارۀ کار نیروگاه هسته‌ای بوشهر  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیرکل وزارت خارجه امریکا در امور امنیتی و منع سلاح‌های کشتار جمعی می‌گوید که در حال حاضر امریکا از کار رآکتور هسته‌ای بوشهر در ایران راضی است، اما تمدید معافیت از تحریم ها هر 90 روز یک بار ارزیابی خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، «کریستوفر اشلی فورد» مدیرکل وزارت خارجه امریکا در امور امنیتی و منع سلاح‌های کشتار جمعی در حال حاضر ایالات متحده امریکا از كار راكتور هسته‌ای بوشهر راضی است، اما موضوع تمدید معافیت آن از تحریم ها را هر 90 روز یک بار ارزیابی خواهد کرد.

امریکا: بازگشت ایران به رآکتور قبلی اراک باورنکردنی است - اسپوتنیک افغانستان
امریکا: بازگشت ایران به رآکتور قبلی اراک باورنکردنی است

پیش از این، مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه 7 جوزا با صدور بیانیه‌ای از به پایان رسیدن اعتبار معافیت‌های هسته‌ای ایران طبق برجام و عدم تمدید آن توسط دولت امریکا خبر داد و گفت که دو تن دیگر از مسوولان هسته‌ای ایران تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

آقای فورد گفت: در این مرحله ما می‌خواهیم به دلیل ایمنی کار رآکتور، اجازه کار آن را بدهیم. احتمالاً خوب است اگر برای رآکتور در این هیچ حادثه‌ای رخ ندهد.

علاوه بر این او گفت که امریکا علاقه‌مند است زنجیره تامین سوخت برای این نیروگاه با خروج بعدی این سوخت حفظ شود تا «اطمینا حاصل کند که ایران دلیلی برای صحبت در مورد لزوم غنی‌سازی برای بوشهر نداشته باشد و امکان استفاده از سوخت مصرف شده برای استخراج پلوتونیوم برای آنها منقفی شود.

وی در ادامه گفت که چرخه بهره‌برداری رآکتور بوشهر 90 روز است «موضوع تمدید معافیت آن از تحریم‌ها مانند گذشته هر سه ماه یکبار بررسی می‌شود.

ساخت واحدهای تولید انرژی هسته‌ای بوشهر بزرگترین پروژه روسیه و ایران به حساب می آید. پیش از این الکسی لیخاچف مدیرکل شرکت دولتی هسته‌ای گفته بود که ساخت نیروگاه های هسته‌ای در خارج از کشور مطابق با شرایط موجود با شیوع ویروس کرونا طبق برنامه به پیش می رود.

در ماه نوامبر سال 2014 میلادی، فدراسیون روسیه و ایران قراردادی را برای ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر منعقد کردند. مراسم رونمایی از طرح بوشهر دوم در تاریخ 10 سپتمبر 2016 برگزار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала