کرونا ویروس؛ حس بویایی بیماران ممکن برنگردد

© Sputnik / Aleksey Mayshev /  مراجعه به بانک تصاویر کرونا ویروس؛ حس بویایی بیماران ممکن برنگردد
کرونا ویروس؛ حس بویایی بیماران ممکن برنگردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان مرکز حواس کیمیاوی مونل (Monell) در دانشگاه پنسیلوانیا امریکا کشف کردند که چرا هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا، افراد حس بویایی را از دست می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس داده‌های اولیه دانشمندان امریکایی، حدود یک چهارم بیماران کرونا پس از آن که بهبود یافته اند، از نظر حس بویایی مشکل داشتند. به گفته دانشمندان، احساس و ادراک بوها تقریباً دو هفته پس از ناپدید شدن سایر علائم بیماری، به‌طور قابل توجهی تضعیف می‌شوند. داکتران گفته اند که برای بازگرداندن حس بویایی ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما این موضوع به تحقیقات اضافی نیاز دارد.

شناسایی 27 نشانه ویروس کرونا - اسپوتنیک افغانستان
شناسایی 27 نشانه ویروس کرونا

در همین حال، متخصصان این امر را رد نمی‌کنند که برای برخی از بیماران برگشت حس بویایی جبران ناپذیر است و آنها برای همیشه حس بویایی خود را از دست می‌دهند. پدیده از بین رفتن توانایی درک بوی توسط داکتران امریکایی به عنوان یک واکنش محافظتی سیستم ایمنی بدن توضیح داده است. به گفته آنها گیرنده های بویایی که به مغز می‌روند به معنای واقعی کلمه «خودکشی» می‌کنند تا از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنند.

یکی از مبتلایان به ویروس کرونا می‌گوید: به دلیل از دست دادن حس بویایی استرس شدید و حتی وزن خود را از دست داده ام، زیرا از خوردن غذا لذت نمیبرم- پیتزای مورد علاقه‌ام اکنون مثل مقوا است. وی همچنان اعتراف کرد که از تنها ماندن در خانه می‌ترسد زیرا به دلیل از دست دادن حس بویایی نمی‌تواند نشت گاز احتمالی یا بوی دود را حس کند.

براساس آخرین آمار‌ها تاکنون 6 میلیون و 452 هزار و 760 نفر در سراسر جهان به بیماری کووید-19 ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد 382 هزار 484 نفر در سراسر جهان جان باخته و 3 میلیون و 67 هزار و 696 نفر هم بهبود یافته‌اند.

امریکا با یک میلیون و  881 هزار و 205 نفر مبتلا، در صدر جدول بیشترین کشور‌های آلوده قرار دارد. پس از این کشور به ترتیب برزیل، روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، هند، آلمان، پرو  و ترکیه قرار گرفته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала