پیدایش یک قاره جدید در اقیانوس هند

CC BY-SA 3.0 / Simisa / Aldabra Islands اتل الدابرا در اقیانوس هند
اتل الدابرا در اقیانوس هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان در پی یک مطالعه از شکل گیری یک قاره جدید در جنوب اقیانوس هند خبر می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Terra Nova زمین شناسان فرانسوی و استرالیا ترکیب سنگها در جنوب اقیانوس هند را بررسی کردند و مشخص نموده‌اند که شکل گیری قاره جدید در این منطقه آغاز شده است

بر اساس نتایج دانشمندان، پوسته قاره ای در مرزهای قاره ها و اقیانوس ها رشد می کند، مناطقی که صفحات لیتوسفر اقیانوسی زیر این قاره غرق می شوند، به گوشته کره زمین فرو می روند.

 در نتیجه اختلاط و تجدید ساختار با مواد پایه صفحات قاره ای و ماگما گرانیت شکل می گیرد. با بالا آمدن لایه  ماگما  به سطح، به اصطلاح گرانیت قاره شکل می‌گیرد.

کشف منطقه مرده در اقیانوس هند - اسپوتنیک افغانستان
کشف منطقه مرده در اقیانوس هند

 از دیدگاه زمین شناسی، همین لایه بیرونی، اقیانوس و قاره ها را از هم متمایز می کند ، زیرا پوسته اقیانوسی عمدتا از بازالت تشکیل می شود، که در نتیجه ذوب ماده گوشته شکل می گیرد.

دانشمندان تحقیقاتی رادر مجمع الجزایر «کرگولن» در اقیانوس هند که در نزدیکی قطب جنوب واقع شده است، انجام داده‌اند. آنها نشان دادند که ماگما گرانیت (پوسته قاره ای) نه تنها در مناطق فرو رانش بلکه در مرکز اقیانوس نیز می تواند تشکیل شود ، احتمالاً این منشأ قاره ها است.

 در زمین‌شناسی به پدیده لغزیدن یک پوسته زیر پوسته دیگر فرو رانش می‌گویند. پوسته پایین رونده در گوشته زمین فرومی‌رود و ذوب می‌شود.

پژوهشگران این فرضیه را مطرح کرده‌اند که توده سنگی جزیره کرگوولن در واقع "جنین قاره" است که طی میلیون‌ها  سال به یک قاره تمام عیار تبدیل خواهد شد. برای نتیجه گیری نهای ، لازم است که به طور مفصل ترکیب شیمیایی سنیت های"سنگ های" آن مورد مطالعه قرار گرفته و تاریخچه تکامل آن احیا شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала