اختلاف نظر ترامپ و مشاور وی در روابط تجاری با چین

© REUTERS / Jonathan Ernstاختلاف نظر ترامپ و مشاور وی در روابط تجاری با چین
اختلاف نظر ترامپ و مشاور وی در روابط تجاری با چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد توافقنامه تجاری با چین پابرجاست، در حالی که مشاور تجاری او چند ساعت پیش از اظهارات رئیس جمهور، از پایان یافتن این توافق سخن گفته بود.

به گزارش اسپوتنیک،  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی اعلام کرد که توافق تجاری به دست آمده با طرف چینی «کاملا دست نخورده» باقی مانده است.

او در توئیتر خود نوشت: «توافقنامه تجاری چین کاملا دست نخورده است و امیدوارم آن‌ها همچنان به پیروی از شرایط این توافقنامه پایبند باشند.»

این در حالی است که چند ساعت پیش از آن، پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید، در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به یک سوال از به پایان رسیدن این توافقنامه سخن گفت و پکن را به «گسترش ویروس» کرونا در آمریکا به وسیله اعزام صد‌ها هزار نفر به این کشور متهم کرد.

ترامپ منافع معامله را به مجازات چین به دلیل ظلم به مسلمانان اولویت داد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ منافع معامله را به مجازات چین به دلیل ظلم به مسلمانان اولویت داد

این مشاور به روزنامه Fox Newsگفت: «تمام شد، اینجا نقطه عطف است. آن‌ها در 15 جنوری به اینجا آمدند تا این توافق تجاری را امضا کنند، و آن درست دو ماه پس از آن بود که آن‌ها از وجود و شیوع چنین ویروسی اطلاع کامل داشتند. فکر می‌کنم همه در اینجا داخل کشور و اطراف آن می‌دانند که چین دروغ گفته است و (به همین دلیل) آمریکایی‌ها جانشان را از دست داده‌اند.»

در 15 جنوری دو طرف "آمریکا و چین" در قالب توافق تجاری فاز یک به نتیجه رسیدند و پکن موافقت کرد تا دو سال آینده خرید کالا‌ها و خدمات آمریکایی را تا 200 میلیارد دالر افزایش دهد. از سوی دیگر واشنگتن پذیرفت برخی از تعرفه‌های اعمالی بر کالا‌های چینی را کاهش دهد، اما اعمال تعرفه بر کالا‌های تولید چین به ارزش 360 میلیارد دالر را حفظ می‌کند.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود اگرچه این توافق به مرحله اجرا در آمده است، دیگر برای او به اندازه قبل ارزش ندارد. او گفته بود: «برایم خیلی هیجان انگیز بود. بزرگترین توافقی بود که تاکنون انجام داده بودم. اما به محض ورود این ویروس (کرونا) گفتم چطور آن‌ها اجازه دادند چنین اتفاقی بیفتند.»

توافق و روابط تجاری پکن و واشنگتن به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا با چالش‌های اقتصادی زیادی روبرو شده است و ترامپ مقصر اصلی گسترش سریع این بیماری را چین می‌داند، چیزی که پکن به شدت آن را رد می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала