افشاگری بولتون از نقش رهبر بوداییان تبت در روابط آمریکا و چین

© AFP 2023 / Giuseppe Cacace افشاگری بولتون از نقش رهبر بوداییان تبت در روابط آمریکا و چین
 افشاگری بولتون از نقش رهبر بوداییان تبت در روابط آمریکا و چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کتاب جدید خود گفته است که رئیس جمهور ایالات متحده مانع دیدار نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با دالایی لاما، رهبر بوداییان تبت شد.

به گزارش اسپوتنیک، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریكا می گوید، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده به خاطر دستیابی به روابط خوب و انعقاد توافق نامه تجارت با چین، نیكی هیلی نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل را از ملاقات با دالایی لاما رهبر بوداییان تبت منع كرد

علی رغم تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای ممانعت از چاپ کتاب مشاور سابق امنیت ملی خود، این کتاب روز سه شنبه منتشر شد. جان بولتون مشاور پیشین  امنیت ملی آمریک در این کتاب  که با نام "اتاقی که در آن اتفاق افتاد" خاطرات وشرح کار خود در کاخ سفید در سالهای 2018-2019  توضیح داده است.

مشاور سابق در خاطرات خود یکی از نشست ها با ترامپ و نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در سال 2018 را یادآوری نموده، که در آن هیلی به طور غیر منتظره صحبت های را درباره مذاکرات تجاری با چین که جزئی از حوزه مسئولیت وی نبود، آغاز کرد. وی سپس از رئیس جمهور خواست تا ، به وی اجازه دهد تا با هندوستان سفر کند و با دالای لاما که از ترس آزار و اذیت مقامات چینی در آنجا در تبعید زندگی می کرد، دیدار کند.

اختلاف نظر ترامپ و مشاور وی در روابط تجاری با چین - اسپوتنیک افغانستان
اختلاف نظر ترامپ و مشاور وی در روابط تجاری با چین

بولتون در ادامه گفته است: "هدف از این سفر بجز عکس گرفتن با دالایی لاما، که همیشه برای یک سیاستمدارتازه وارد تبلیغ خوب است، نامشخص بود. اما میدان انفجاری که او در آن قدم گذاشت و مسئله تجارت با چین را مطرح کرد، حس سیاسی ضعیفی را نشان داد: به محض اینکه ترامپ تعجب کرد، واکنش چین از ملاقات هیلی با دالای لاما چه خواهد بود، این سفر آغاز نشده پایان یافت."

در بخش دیگر کتاب بولتون گفته است که ترامپ با وی مشورت کرده بود که آیا بهتر نیست هیلی را به عنوان «همراه» در انتخابات 2020 برای جلب رأی زنان  وارد کمپین انتخاباتی کند که مشاور سابق رئیس جمهور، ترامپ را از این کار برحذر داشت.

گفتنیست که در 15 جنوری امسال  دو طرف "آمریکا و چین" در قالب توافق تجاری فاز یک به نتیجه رسیدند و پکن موافقت کرد تا دو سال آینده خرید کالا‌ها و خدمات آمریکایی را تا 200 میلیارد دالر افزایش دهد. از سوی دیگر واشنگتن پذیرفت برخی از تعرفه‌های اعمالی بر کالا‌های چینی را کاهش دهد، اما اعمال تعرفه بر کالا‌های تولید چین به ارزش 360 میلیارد دالر را حفظ می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала