تلاش امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

© REUTERS / Mike Segarتلاش امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
تلاش امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دو دیپلمات امریکایی با ارائه توضیحاتی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش کردند این شورا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متقاعد کنند.

به گزارش اسپوتنیک، «کلی کرفت»، نماینده امریکا در سازمان ملل و «برایان هوک»، نماینده امریکا برای ایران در خصوص قطع‌نامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توضیحاتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند.

نشست شورای امنیت درباره ایران - اسپوتنیک افغانستان
نشست شورای امنیت درباره ایران

وزارت امور خارجه امریکا بامداد امروز پنجشنبه با نشر اطلاعیه‌ای نوشت: محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد هجدهم اکتوبر به پایان می‌رسند.

برایان هوک با اشاره به اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از سال 2007 حفظ شده است ادعا کرد که شورای امنیت باید در خصوص نگرانی درباره انتقال سلاح توسط ایران متحد باشد.

وی همچنین در ادامه اتهام‌زنی‌های همیشگی مقامات امریکایی علیه تهران، ایران را به نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه امریکا نیز روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد کشورهای دنیا ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را درک کنند. 

این در حالی‌ست که منابع دیپلماتیک به مجله «فارین‌ پالیسی» گفته‌اند این قطع‌نامه از شانس اندکی برای تصویب در میان 15 عضو شورای امنیت برخوردار است. 

یک دیپلمات غربی به این نشریه گفت که این قطع‌نامه ممکن است حتی در کسب 9 رأی لازم برای وادار کردن روسیه یا چین به استفاده از حق وتو هم ناکام بماند.

قطع‌نامه پیشنهادی امریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطع‌نامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند. 

یک قطع‌نامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم 9 عضو، بدون وتو از سوی هر یک از 5 عضو دائم شورای امنیت امریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала