قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران؛ امریکا می‌خواهد در ماه جاری را بگذارد

© AFP 2023 / Spencer Platt/Getty Imagesقطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران؛ امریکا می‌خواهد در ماه جاری را بگذارد
قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران؛ امریکا می‌خواهد در ماه جاری را بگذارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نماینده دایم امریکا در سازمان ملل از تلاش برای به رای گذاشتن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تا پایان ماه جاری خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، کلی کرافت نماینده دایم امریکا در سازمان ملل متحد از تلاش برای به رای گذاشتن قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تا پایان ماه جاری خبر داد. و گفت امریکا از هر ابزاری برای تمدید این تحریم‌ها استفاده می‌کند و اگر لازم باشد مکانیسم ماشه را نیز فعال خواهد کرد.

تلاش امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران - اسپوتنیک افغانستان
تلاش امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

او ابراز امیدواری کرد که دیگر اعضای شورای امنیت به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که در این شورا به گردش درآمده، رای مثبت بدهند.

وی همچنین تأکید کرد که اگر تحریم ایران قابل تمدید نباشد، امریکا سعی خواهد کرد تحریم های سازمان ملل علیه ایران را مطابق با توافق هسته ای 2015 (برجام) احیا کند.

پیش از این کریستوف هویسگن ، نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد گفته بود  شورای امنیت سازمان ملل قصد ندارد در ماه ژوئیه مسئله تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  را مورد بررسی قرار دهد.

قبلاً امریکا پیش نویس قطعنامه ای در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را که موعد اعتبار آن خزان منقضی می‌شود، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده بود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، جولای سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق می‌شود.

در این توافق نامه از جمله ذکر شده بود كه در صورت اجرای کامل آن تحریم تسلیحاتی ایران طی مدت 5 سال لغو می‌شود. اما برجام به شکل اولیه خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه می 2018، ایالات متحده امریکا خروج یک جانبه خود از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала