وزیر خارجه ترکیه: ایاصوفیه به عنوان میراث جهانی باقی می‌ماند

© AP Photo / Andrew Harnikترکیه: ایاصوفیه به عنوان میراث جهانی باقی می‌ماند
ترکیه: ایاصوفیه به عنوان میراث جهانی باقی می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ترکیه می گوید که این مسجد به عنوان میراث جهانی یونسکو باقی خواهد ماند.

به گزارش اسپوتنیک، چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که ترکیه پس از تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد، از آن به عنوان میراث جهانی یونسکو حفاظت خواهد کرد.

شورای دولتی ترکیه چندی پیش، تصمیم سال 1934 مبنی بر تبدیل اياصوفيه به موزیم را لغو کرد.

واکنش کاربران افغان به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد - اسپوتنیک افغانستان
واکنش کاربران افغان به تبدیل شدن ایاصوفیه به مسجد

با این حال، آدری آزول، دبیر کل سازمان جهانی یونسکو در یک اعلامیه گفته بود، که این سازمان از تصمیم ترکیه برای تغییر کلیسای اياصوفيه به مسجد ابراز تاسف می نماید.

آقای اوغلو افزود: "ما تمام نظریات که حاکمیت ترکیه را نقض می کند، رد می‌کنم، به گفته های کسانی‌که می خواهند این بنا به عنوان میراث جهانی حفظ شود، احترام می‌گذاریم. اما این بنا سالهای قبلا به عنوان مسجد افتتاح شد، هیچ چیزی آن از بین نرفت. باید میراثی را که اجداد ما به جا گذاشتند را حفظ کرد. بنابر این اظهارات یونسکو در این مورد ما را متعجب ساخت".

او اظهار داشت، که یونان از تصمیم ترکیه برای تغییر ایاصوفیه به مسجد انتقاد می‌کند، او این حق را ندارد: "او تنها کشوری است که در پایتخت آن یک مسجد وجود ندارد. ما می‌بینم ظالم را ترک‌ های غربی تجربه کرده اند. یونان به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادای نماز را ممنوع اعلام کرد. بنابر این کشور حق ندارد در این مورد صحبت کند".

ایاصوفیه در 27 دسامبر 537 به عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از آن که عثمانی ها قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس را در سال 1453 به دست گرفت ، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала