کوه یخی قطب جنوب در سه سال یک هزار کیلومتر جابجا شده است

CC0 / Pixabay / کوه یخی قطب جنوب در سه سال یک هزار کیلومتر جابجا شده است
کوه یخی قطب جنوب در سه سال یک هزار کیلومتر جابجا شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاهدات ماهواره‌ها نشان می‌دهد یک کوه یخی غول‌پیکر در قطب جنوب طی مدت سه سال بیش از یک هزار کیلومتر از جای خود حرکت نموده است.

 به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان در 12 جون سال 2017  مشاهده نمودند که یکی از بزرگترین کوه‌های یخ که تاکنون دیده شده از سرزمین اصلی قطب جنوب جدا شد و اکنون در سومین سالگرد این رویداد، داده‌های ماهواره‌ای نشان داده‌اند که این کوه یخ بیش از یک هزار کیلومتر(620 مایل) سفر کرده و توانسته است نسبتاً دست نخورده بماند.

البته این رویداد جدا شدن در یک شب اتفاق نیفتاد. دانشمندان سال‌ها با رشد و گسترش یک شکاف در سطح موسوم به "Larsen C" را که منجر به این جدایی شد، مشاهده می‌کردند و هنگامی که سرانجام جدا شد، این کوه یخ به نام "A-68" با حدود 6000 کیلومترمربع مساحت، تبدیل به یکی از بزرگترین کوه‌های یخ شد که تاکنون ثبت شده است، اما این کوه یخ با ضخامت تنها چند صد متر نسبتاً نازک محسوب می‌شود.

قطب جنوب - اسپوتنیک افغانستان
جدا شدن بزرگ‌ترین کوه یخی جهان از قطب جنوب + تصاویر

توده‌ای به این بزرگی با نزدیکی به خطوط کشتیرانی می‌تواند باعث ویرانی‌های جدی شود، بنابراین ماهواره‌هایی مانند "کوپرنیکوس سنتیتل-1" از زمان جدایی این کوه یخ تاکنون مراقب آن هستند و بر آن نظارت دارند. ماهواره‌ها رصد می‌کنند که کوه یخ "A-68" کجا می‌رود و چه مقدار یخ در مسیر حرکت خود از دست می‌دهد.

طبق گزارش‌ها، "A-68" بخش عمده‌ای از دو سال اول حرکت خود را صرف شناور بودن در نزدیکی سرزمین یخی که از آن جدا شده بود، گذرانده است. در این مدت، یک تکه یخ کوچک از دست داد که "A-68B" نامیده شد و کوه یخ اصلی به "A-68A" تغییر نام داد.

این کوه یخ سرانجام در سپتامبر 2018 موفق شد از سرزمین مادری خود دور شود و شروع به شناور شدن و حرکت کند. در فبروری سال 2019 سرانجام به آب‌های آزاد رسید و شروع به حرکت به سمت شمال کرد.

این کوه یخ در آپریل 2020 نیز یک تکه یخ دیگر با نام "A-68C" را از دست داد و با مسیری روشن‌تر سرعت آن شتاب گرفت و به سوی جزایر "ارکنی جنوبی" روانه شد.

تا تاریخ پنج جولای سال جاری، این کوه یخ از سرزمین مادری خود در مجموع 1050 کیلومتر دور شده است و اکنون که به آب‌های آشفته و گرم‌تر روانه شده است، انتظار می‌رود کمی سریع‌تر از هم شکسته شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала