دبیرکل سازمان ملل: کرونا بشریت را به زانو در آورده است

© REUTERS / Michael Kappeler/Pool دبیرکل سازمان ملل: کرونا بشریت را به زانو در آورده است
دبیرکل سازمان ملل: کرونا بشریت را به زانو در آورده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل متحده روز شنبه هشدار داد که جهان «در آستانه از هم پاشیدگی» و کرونا باعث به زانو در آوردن بشریت شده است.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحده روز شنبه 18 جولای در روز بین‌المللی نلسون ماندلا در کنفرانسی ویدیویی تاکید کرد همه‌گیر کرونا شکنندگی جهان را نشان داده و بشریت را به زانو در آورده است.

آقای گوترش می‌گوید: کرونا آشکارا بی عدالتی <...> را نشان می‌دهد. جهان در آشفتگی است و اقتصاد هم در حال سقوط آزاد. ما توسط ویروس میکروسکوپی به زانو در آمدیم. این بیماری شکنندگی جهان ما را نشان داده است.

گوترش: نیمی از ثروت جهان در اختیار 26 نفر است  - اسپوتنیک افغانستان
گوترش: نیمی از ثروت جهان در اختیار 26 نفر است

وی همچنان می‌گوید که خطرات اپیدمی را که بشریت برای ده‌ها سال نایده گرفته بود آشکار می‌کند مانند سیستم های صحی ضعیف، بحران آب و هوا، نابرابری‌های ساختاری و چالش های حفاظت اجتماعی.

 به گفته وی، تمام مناطق طی چند ما به سال‌ها عقب رانده شدند، زیرا آنها دستاوردهای خود را در ریشه کن کردن فقر و کاهش نابرابری از دست دادند

وی افزود که کووید-19 در حال نمایان کردن نابرابری‌های عمیق است.

 او گفت: ضروری است که از طریق یک قرارداد اجتماعی برای دورانی جدید با این همه‌گیری نابرابری مبارزه کنیم.

وی با اشاره به این نکته که بیماری همه‌گیر کووید-19 نقش مهمی در برجسته کردن نابرابری‌های رو به رشد داشته است، به افسانه در یک کشتی بودن همه انسان‌ها پرداخت: در حالیکه همه ما روی یک دریا شناور هستیم، واضح است که برخی سوار بر کشتی‌های سوپریات هستند و برخی دیگر به بقایای کشتی روی دریا چسبیده‌اند.

طبق آمار روز 18 جولای در سراسر جهان بیش از 14 میلیون نفر به بیماری همه‌گیر مبتلا شده اند. امریکا برازیل و هند کشورهای اند که بیشتر مبتلایان را دارند.

در تاریخ 31 دسمبر سال 2019 ، مقامات چینی به سازمان جهانی صحت از شیوع ذات الریه ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (ولایت هوبی) اطلاع دادند. کارشناسان دریافتند که عامل ایجاد کننده این بیماری ویروس جدید کرونا است، بعداً این بیماری رسماً کووید-19 نامگذاری شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала