ترس امریکا از ممنوعیت صادرات غلات از روسیه

© Sputnik / Vitaliy Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر ترس امریکا از ممنوعیت صادرات غلات از روسیه
ترس امریکا از ممنوعیت صادرات غلات از روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه امریکایی در مقاله جدید اش نگرانی خود را نسبت به ممنوعیت صادرات غلات از روسیه ابراز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه نشنال اینترست می‌گوید که روسیه می‌تواند از ممنوعیت صادرات گندم به‌عنوان «سلاح سیاسی» استفاده کند، که یک منبع نگرانی است.

نویسنده این مقاله یادآورد می‌شود، روسیه می‌تواند 20 درصد صادرات غلات جهان را تا سال 2028 کنترول کند و به دلیل گرم شدن کره زمین، این کشور ممکن است به یک قدرت دانه‌ای یا گندم حتی قوی‌تر تبدیل شود.

تمایل افغانستان به واردات گندم از روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
تمایل افغانستان به واردات گندم از روسیه

به گفته این نشریه امریکایی، تغییرات آب و هوا می‌تواند منجر به عواقب منفی از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها و خشکسالی شود که به احتمال زیاد نه تنها بیشتر اتفاق می‌افتد بلکه شدیدتر نیز می‌شوند. از طرف دیگر، گرم شدن کره زمین همچنان وابستگی سایر کشورها به منابع روسیه را افزایش خواهد داد و پیامدهای منفی ناشی از تغییرات آب و هوا در روسیه، واردکنندگان گندم آن را آسیب‌پذیر می‌کند.

نویسنده این مقاله می‌گوید که روسیه به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا در سهمیه صادرات غلات محدودیت وضع کرد و به همین دلیل واردکنندگان مهم و بزرگ گندم و جو روسیه از جمله ترکیه، مصر و بنگلادش ناگزیر شدند برای یافتن منابعی و پر کردن ذخایر غلات خود دست به‌کار شوند.

نویسنده مقاله می‌نویسد که امنیت غذایی باید برای مقامات دولت اولویت داشته باشد. با این حال، تاکید بر این امر است که حتی هنگامی که سهمیه برای صادرات گندم در سال 2010 به دلیل خشکسالی معرفی شد، روسیه همچنان مانند سال جاری انبار غلات فراوانی داشت. یک دهه پیش این اقدام منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان شد.

در مقاله آمده است: حتی نگران کننده‌تر از ممنوعیت صادرات غلات روسیه در جریان بحران، امکان محدود کردن صادرات روسیه برای فشارهای سیاسی است. روسیه می‌تواند صادرات گندم را به یک سلاح تبدیل کند تا به کشورهایی فشار بیاورد که ناامنی غذایی ناشی از تغییرات آب و هوا هیچ چاره‌ای باقی نمی‌گذارد.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرات کنندگان گندم و جو در جهان است. مصر، ترکیه، سوریه، ایران و لیبیا بزرگ‌ترین خریداران گندم روسیه هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала