از خاصیت کشنده ویروس کرونا نام برده شد

CC BY 2.0 / NIAID-RML / از خاصیت کشنده ویروس کرونا نام برده شد
از خاصیت کشنده ویروس کرونا نام برده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پروتئین ویروسی Nsp1 نقش کلیدی را در مکانیزم بیماری‌زا بازی می‌کند، که به سارس کووید-۲ کمک میکند تا سلول‌ها را احاطه و تکثیر کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله سایِنس، دانشمندان آلمانی از دانشگاه مونیخ و شفاخانه دانشگاه طبی واقع در اولم مکانیزمی را کشف کرده اند که با استفاده از آن، سارس کووید-۲ ویروس کرونا سنتز پروتئین را در سلول‌های آلوده سرکوب می‌کند و در برابر سیستم ایمنی بدن مقاومت می‌کند، که می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

معلوم شد که پروتئین ویروسی Nsp1 نقش کلیدی در مکانیزم بیماری‌زا بازی می‌کند، که به سارس کووید-2 کمک می‌کند تا سلول‌ها را احاطه و تکثیر کند.

خاصیت جدید خطرناک ویروس کرونا اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
خاصیت جدید خطرناک ویروس کرونا اعلام شد

Nsp1 به زیر واحد ریبوزومی S40 متصل می‌شود، که اتصال RNA پیام رسان (mRNA) به ریبوزوم‌ها و سنتز پروتئین متعاقب را در حین انتقال تضمین می‌کند. یکی از پایانه‌های پروتئین ویروسی با زیر واحد به گونه ای تعامل دارد که از اتصال mRNA جلوگیری می‌کند.

قطع سنتز پروتئین منجر به سرکوب کامل یکی از مهم‌ترین سیستم‌های اصلی محافظت از بدن در برابر عفونت می‌شود. در نتیجه، سیستم ایمنی دیگر جوابگو نیست، به دلیل Nsp1 سیستم هشدار دهنده دفاع بدن از کار می‌افتد. قطع اولیه ارتباط ایمنی، یکی از دلایل ممکن برای ایجاد شرایط مرگبار در بیماران از جمله طوفان سایتوکائین است.

دانشمندان به این باور اند كه یکی از روش‌های احتمالی برای خنثی كردن ويروس کرونا می‌تواند توسعه دارویی باشد كه اتصال Nsp1 به زير ريبوزوم را مسدود كند. این از لحاظ نظری امکان پذیر است، زیرا به نظر نمی‌رسد که محل اتصال به پروتئین‌های سلولی نقش مهمی در سنتز پروتئین ایفا کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала