ترکیه: واکنش یونان به اقامه نماز در ایاصوفیه دشمنی آشکار با اسلام و ترکیه است

© REUTERS / Umit Bektas ترکیه: واکنش یونان به اقامه نماز در ایاصوفیه را دشمنی با اسلام و ترکیه
 ترکیه: واکنش یونان به اقامه نماز در ایاصوفیه را دشمنی با اسلام و ترکیه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهار داشت که واکنش های خشمگین در یونان به اقامه نماز جمعه در بنای تاریخی ایاصوفیه، مرحله دیگری از دشمنی این کشور با اسلام و ترکیه است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری "آناتولی" امی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به تظاهرات مردم یونان در بازگشایی مسجد کبیر ایاصوفیه بیانیه‌ای صادر و اظهارات مقامات این کشور در تحریک مردم و اقدام آتن در اجازه دادن به سوزاندن پرچم کشور در سلانیک را به شدت محکوم کرد.

وی در این بیانیه تاکید کرد: آتن به بهانه واکنش‌ها بار دیگر دشمنی خود با اسلام و ترکیه را علنی کرد، اقدام دولت و اعضای پارلمان یونان را به شدت محكوم می كنیم كه مردم را با اظهارات خصمانه تحریک کرده و اجازه دادند كه در ملاعام پرچم پر افتخار ترکیه در سلانیک سوزانده شود.

نماز جمعه در مسجد ایاصوفیه - اسپوتنیک افغانستان
ادای اولین نماز جمعه پس از 86 سال در مسجد جامع ایاصوفیه+ویدیو

آکسوی خاطرنشان کرد: بازگشایی مسجد کبیر ایاصوفیه خشم کودک لوس اروپا را که مفهوم سجده کردن را نمی‌داند، برانگیخته است. باید به این ذهنیت نژاد پرست، که درس عبرتی از تاریخ نگرفته‌ و به پرچم با شکوه ما بی‌احترامی می‌کنند، عاقبتشان را در اژه یادآوری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرد: یونان باید از رویای بیزانس که 567 سال نتوانسته است از آن بیدار شود، بیدار کرد.

آکسوی تصریح کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند درس حاکمیت ملی به ترکیه بدهد، مسجد کبیر ایاصوفیه که به خواست ملت ترکیه بازگشایی شد، مانند سایر دارایی‌های فرهنگی سرزمین‌مان متعلق به ترکیه است و خواهد بود.

این در حالی است که ایاصوفیه پس از 86 سال شاهد برگزرای نخستین نماز جمعه بوده است. این اقدام پس از تغییر کاربری از موزیم  به مسجد روز گذشته (24جولای)  صورت گرفت.

گفتنی است مسجد کبیر ایاصوفیه استانبول که تا فتح این شهر 916 سال به عنوان کلیسا و از زمان فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح عثمانی به‌عنوان مسجد و در نهایت از سال 1934 بنا به تصمیم هیئت دولت وقت به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گرفت، دیروز با اقامه نماز جمعه با حضور رجب طیب اردوغان و مقامات ارشد دولت ترکیه دوباره به روی نمازگزاران بازگشایی شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала