پس از 30 سال در اقیانوس از ماهی کرده پلاستیک بیشتر وجود خواهد داشت

© AFP 2023 / Romeo Gacadپس از 30 سال در اقیانوس از ماهی کرده پلاستیک بیشتر وجود خواهد داشت
پس از 30 سال در اقیانوس از ماهی کرده پلاستیک بیشتر وجود خواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آینده ای نزدیک میزان زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها ممکن از شمار زنده جان های که در اقیانوس ها زندگی می کنند فراتر رود. 
شعار جدید دولت یونان؛ نه به پلاستیک ظروف یکبار مصرف - اسپوتنیک افغانستان
شعار جدید دولت یونان؛ نه به پلاستیک ظروف یکبار مصرف

به گزارش اسپوتنیک، به گفته پژوهشگران بنیاد الن مک آرتور، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه لیدز و سازمان دریاهای معمولی، میزان زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها ممکن است از شمار ساکنان آن فراتر رود.

براساس این پژوهش، تنها در سال 2016، نزدیک به 11 میلیون تن زباله پلاستیکی به اقیانوس ریخته شد. پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2040 این حجم می تواند به 29 میلیون تن برسد و از آنجا که پلاستیک به سرعت تجزیه نمی شود، 600 میلیون تن زباله در آبهای اقیانوس های جهان شناور می شود. تا سال 2050 ، ماهی ها تنها به عنوان یک اقلیت باقی خواهند ماند.

راب اوپسومیر مدیر اجرایی پلاستیک، مد و امور مالی بنیاد الن مک آرتور می گوید: "ما واقعاً معتقدیم که تغییر سیستم به صورت فردی کاملاً غیرممکن است. بنابراین، ما بر تغییر قوانین بازی متمرکز هستیم و سعی می کنیم روی فرصتهایی که شرکتها به مردم ارائه می دهند تأثیر بگذاریم. تمرکز ما روی مشاغل و دولت ها است، زیرا آنها واقعاً می توانند سیستم را تغییر دهند".

پلاستیک به اکوسیستم دریایی آسیب می رساند و به میکروبلاستیک ، که در حال حاضر به تمام گوشه های اقیانوس ها نفوذ کرده است، آسیب می رساند و حداقل 600 گونه از حیوانات و ماهی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. زباله ها وارد معده ماهی ها می شوند و سپس وارد غذای انسان می شوند. اقدامات لازم جهت کاهش تولید محصولات پلاستیکی (مانند نی و پیاله) کمکی به شما می کند. شرکت های بزرگ در تلاشند پلاستیک را در زیر زمین در خندق ها محو کنند، اما در سال های آینده این امر به کاهش نشت پلاستیک در اقیانوس تنها با 7 درصد کمک خواهد کرد.

محققان اتخاذ یک رویکرد اقتصاد یکپارچه دایره ای را رهنمایی می کنند، که بازار پلاستیک را کاهش می دهد. چنین طرحی به مشاغل و شرکتها نیاز دارد تا هرگونه پلاستیک غیر ضروری ، بلکه تنها پیاله و دستکول را از بین نبرند. بر پایه گفته اوپسومیر، تاکنون 850 سازمان روش اقتصاد مدور را تصویب كرده اند و حدود 20٪ از تولید كنندگان جهانی تعهد كرده اند كه این طرح را دنبال كنند. هنوز هم شرکت های بیشتری برای جلوگیری از آلودگی اقیانوس ها تا سال 2040 نیاز دارند.

بنیاد الن مک آرتور اطمینان دارد، که مشاغل و دولتها باید شیوه بازیافت و بکارگیری دوباره از پلاستیک را کاملاً تغییر دهند، زیرساخت ها را برای جمع آوری و دفع زباله های پلاستیکی موجود تغییر دهند، که می تواند حدود 30 میلیارد دالر هزینه داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала