منشاء سیگنال های مرموز رادیویی از فضا شناسایی شد

© AFP 2023 / ESO L. CalcadaХудожественное изображение Магнетара
Художественное изображение Магнетара - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ستاره شناسان اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری و ارتباط آن را با ارسال سیگنال های مرموز از فضا پیدا کردند که این کشف می‌تواند به حل یکی از اسرار جهان هستی کمک کند.

به گزارش اسپوتنیک، انفجار های رادیویی سریع یا « ارسال سیگنال» از کیهان دیگر بسیار اسرار آمیز نخواهند بود؛ چرا که ستاره شناسان موفق شده‌اند اولین انفجار سیگنال رادیویی را در کهکشان راه شیری کشف کنند. منشاء این انفجار یک ستاره مغناطیسی یا مگنتار به نام SGR 1935+2154 بود که در فاصله حدود 32 هزار و 616 سال نوری از ما قرار دارد.

نتایج تحقیق ستاره شناسان در نشریه Science Alert منتشر شده است.

شناسایی یک سیگنال رادیویی قدرتمند از عمق فضا - اسپوتنیک افغانستان
شناسایی یک سیگنال رادیویی قدرتمند از عمق فضا

این فاصله ممکن است زیاد به نظر برسد، اما از نزدیکترین مگنتار بعدی که در فاصله حدود 490 میلیون سال نوری در کهکشان دیگری کشف شده، سیار نزدیک تر است. ستاره مغناطیسی یا مگنتار یک ستاره نوترونی است که با میدان های مغناطیسی احاطه شده است.

این انفجار اواخر ماه آپریل از طریق ترکیبی از رصدهای ماهواره ای و مشاهدات تلسکوپ‌های رادیویی روی زمین از جمله رصدخانه در حال چرخش «نیل گهرلز سوئیفت» ناسا، تلسکوپ رادیویی CHIME در کانادا و تلسکوپ STARE2 مستقر در آمریکا مشاهده شد.

کشف این انفجار می تواند به مشخص شدن بیشتر ماهیت انفجارهای رادیویی سریع کمک کند. همچنین مسافت نسبتا نزدیک این انفجار به زمین شناسایی انفجارها در طول موج‌های دیگر را مانند اشعه‌های ایکس میسر می سازد. از سوی دیگر این کشف می تواند به علت بروز این انفجارها چه حاصل خود میدان‌های مغناطیسی و یا حاصل رخدادی در داخل ستاره باشد، کمک کند.

اولین سیگنال رادیویی در سال 2007 هنگام بررسی داده‌های آرشیوی پولسارها کشف شد که منشائ آن نا معلوم بود، از آن زمان تاکنون بسیاری از انفجارهای رادیویی سریع از جمله چندین مورد که تکرار به روش‌های به ظاهر نامنظم تکرار می‌شوند، به ثبت رسیده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала