رئیس جمهور مالی استعفا داد

© REUTERS / POOL Newرئیس جمهور مالی استعفا داد
رئیس جمهور مالی استعفا داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور مالی، پس از دستگیری از سوی کودتاچیان این کشور در یک سخنرانی زنده تلویزیونی به صورت رسمی از سمت ریاست‌ جمهوری استعفا داد.

به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم بوبکر کیتا، رئیس جمهور کشور افریقایی مالی  ساعاتی پس از آن که توسط شورشیان بازداشت شد، با ظاهر شدن در برابر کمره های تلویزیونی این کشور به گونه رسمی استعفای  خود از سمت ریاست‌جمهوری این کشوررا اعلام کرد.

او به همراه کناره‌گیری خود، انحلال دولت و پارلمان را نیز اعلام کرد. رئیس جمهور مالی  گفت که خواهان خونریزی در کشور نیست و زمام امور را به نظامیان واگذار می‌کند.

   کودتاگران رئیس‌جمهور مالی را بازداشت کردند - اسپوتنیک افغانستان
کودتا گران رئیس‌جمهور مالی را بازداشت کردند

رئیس جمهور، در مقر خود در باماکو، پایتخت، توسط نظامیانی که در پایگاه نظامی شورش کرده بودند، دستگیر شد. او به فساد و ناتوانی در مقابله با اسلام‌گرایان افراطی متهم شده است.

وزارت خارجه روسیه با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع این کشور افریقایی خاطرنشان كرد كه هنوز مشخص نیست كه چگونه حوادث در مالی توسعه خواهد یافت.

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اقدام کودتاگران وابسته به ارتش مالی در بازداشت رئیس جمهور و نخست وزیر و مسئولان دولتی و نظامی این کشور را محکوم کرد.

گوترش خواستار بازگشت فوری و بی قید و شرط «ابراهیم بوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی و اعضای هیات دولت شد و از همه طرف‌ها از جمله نیروهای امنیتی این کشور خواست تا حداکثر خویشتنداری را خود نشان دهند.

شایان ذکر است که رسانه‌های خبری در ابتدا از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داده است.

همزمان برخی منابع دیپلماتیک اعلام کردند که شورای امنیت امروز، چهارشنبه برای بررسی اوضاع مالی نشست اضطراری برگزار می‎کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала