اعلام آتش بس عمومی در سراسر لیبیا

© AP Photo / Mohammad Hannonلیبیا
لیبیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی به همه نیروهای مسلح خود دستور داده است که بلافاصله همه فعالیت های محاربوی را در سراسر لیبیا متوقف کنند.

به گزارش اسپوتنیک، این شورا امروز جمعه در بیانیه ای اعلام كرد كه دستورالعمل را به اساس مسئولیت سیاسی و ملی خود در قبال وضعیتی كه كشور و منطقه با آن روبرو است و به دلیل مسئولیت در برابر امراض همه گیر ویروس کروناویروس را صادر نموده است.

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره تحولات لیبیا و سوریه - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره تحولات لیبیا و سوریه

به نوبه خود ، آگولا صالح سخنگوی مجلس نمایندگان لیبیا (دولت شرق) از همه خواست تا آتش بس فوری را رعایت نمایند و از خصومت ها امتناع ورزند.

صالح در بیانیه ای اظهار داشت كه این اقدام برای برقراری آتش بس "به دلیل مسئولیت سیاسی و ملی وی و اوضاع فعلی در كشور و منطقه و همچنین شرایط این بیماری همه گیر" اتخاذ گردیده است.

استفانی ویلیامز، معاون نماینده خاص سازمان ملل در لیبیا دراین مورد اظهار داشت: "این دو بیانیه تأکید می کنند که یک راه حل سیاسی و مسالمت آمیز برای بحران دیرینه لیبیا بوجود آمده است، که منجر به تحقق اراده ملت لیبیا برای زندگی در فضائی صلح و عزت خواهد شد".

این شورا تأکید کرده است که "هدف نهای اعلام آتش بس، بازگرداندن حاکمیت کامل در سراسر لیبیا و خروج سربازان خارجی و مزدوران است." این شورا همچنین خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان بر اساس چارچوب قانون اساسی مناسب در مارچ سال آینده است .

سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو - اسپوتنیک افغانستان
بررسی بحران سوریه و لیبیا

قابل ذکر است، وزارت خارجه روسیه قبلاً خبر داده بود:" وضعیت لیبیا مورد بررسی جانبین قرار گرفته و طرفین تنها راه حل در راستای منافع ملت این کشور برای حل بحران را راه حل های مبتنیبر چارچوب حقوق بین الملل و پیش از هر چیز، قطعنامه 2510 شورای امنیت سازمان ملل و تصامیم کنفرانس برلین مورخ 19 ژانویه، دانستند. وزرای خارجه دو کشور در کمک به برقراری هر چه سریعتر آتش بس و آغاز گفتگوهای بین طرفین درگیر لیبیا توافق کردند و همچنان خواهان راه های حل و فصل سیاسی، رایزنی های فی مابین گردند."

وزارت خارجه روسیه همچنین افزود:" طرفین با تأکید مجدد بر آمادگی روسیه و ترکیه برای ارائه هرگونه حمایت از فعالیت کمیته قانون اساسی در ژینو، که سومین نشست آن برای 24 آگوست امسال تعیین شده است، در مورد دورنمای تحقق روند حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات در سوریه گفتگو کردند. به اهمیت ایجاد یک اقدام جامع علیه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از هر گونه حملات جدید تروریستی نیز اشاره شد."

تماس های دو جانبه در سطوح عالی به خصوص در مسائل مورد علاقه طرفین نیز از سوی وزرای خارجه دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала