زنبور عسل/قاتل خطرناک‌ترین انواع سرطان

© Flickr / PROThomas Leth-Olsenزنبور عسل/قاتل خطرناک‌ترین انواع سرطان
زنبور عسل/قاتل خطرناک‌ترین انواع سرطان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیمی از دانشمندان در پی یک تحقیق مشخص نمودند که سم زنبورعسل، می‌تواند سلول‌های سرطانی پستان را که از خطرناک‌ترین سرطان ها به شمار می‌رود از بین ببرد.

به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه استرالیای غربی با همکاری محققان موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز دریافتند زهر زنبور عسل قادر است سلول‌های تهاجمی سرطان سینه را به سرعت نابود کند.

نتایج تحقیق دانشمندان  شده در مجله معتبر بین المللی Proceedings of the National Academy of Sciences نشان داد که زهر زنبور عسل  قادر است به سرعت سرطان سینه سه گانه منفی و سلول‌های سرطان سینه غنی شده با HER2 را از بین برد.

 این تحقیقات نشان داد که نوعی پپتید کوچک دارای بار مثبت موسوم به ملیتین در زهر زنبور وجود دارد که اثر ضد سرطان دارد.

 ساخت داروی ضد سرطان از زهر عقرب - اسپوتنیک افغانستان
ساخت داروی ضد سرطان از زهر کژدم

به گفته محققان می‌توان ملیتین را به صورت صنعتی نیز تولید کرد و نمونه صنعتی این ترکیب شیمیایی اغلب خواص ضدسرطانی نمونه طبیعی آن را دارد.

بر اساس این تحقیقات ملیتین تنها در 60 دقیقه، غشای سلول‌های سرطانی را به طور کامل از بین می‌برد. علاوه بر این ملیتین در طول 20 دقیقه موجب کاهش قابل توجه پیام‌های شیمیایی مورد استفاده سلول‌های سرطانی می‌شود که برای رشد و تقسیم سلولی آن‌ها ضروری است. به گفته محققان مقدار خاصی از زهر زنبور عسل قادر است 100 درصد سلول‌های سرطانی را نابود کند و حداقل تاثیر منفی را بر سلول‌های سالم برجای گذارد.

محققان دریافتند می‌توان ملیتین را به طور همزمان با داروهای متداول شیمی‌درمانی مانند دوسه‌تاکسل که با نام تجاری تاکسوتر عرضه می‌شود، برای درمان تهاجمی‌ترین انواع سرطان سینه  به کار گرفت.

اکنون محققان در تلاش هستند تا مناسب‌ترین شیوه رساندن ملیتین به سلول‌های سرطانی و همچنین ویژگی‌های سم‌شناختی و حداکثر میزان قابل پذیرش آن را در بدن شناسایی کنند.

یکی از اولین گزارش‌ها مربوط به اثرات سم زنبورعسل در سال 1950 در مجله  Nature منتشر شد که سم زنبورعسل، رشد تومور در گیاهان را کاهش داد. اکنون فقط دو دهه است که علاقه به اثرات سم زنبورعسل بر روی سرطان‌های مختلف افزایش‌یافته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала