توقف آزمایشات واکسین "AstraZeneca" در امریکا به دلیل ابتلای داوطلب به بیماری عصبی

© REUTERS / AAP Image/Dan Himbrechtsتوقف آزمایشات واکسین "AstraZeneca" در امریکا به دلیل ابتلای داوطلب به بیماری عصبی
توقف آزمایشات واکسین AstraZeneca در امریکا به دلیل ابتلای داوطلب به بیماری عصبی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزمایش واکسن بر پایه آدنوویروس شامپانزه بارها به دلیل نبود خطرناک آزمایشات کافی بر روی ویروس شامپانزه و همچنین به خاطر عواقب نامشخص فناوری جدید رد شده است. آزمایشات واکسین "AstraZeneca" در آمریکا به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش اسپوتنیک، چند روز پس از اینکه "AstraZeneca" آزمایشات بالینی واکسین کووید-19 خود را در ارتباط با بیماری عصبی نامشخص یکی از داوطلبین که در تحقیقات شرکت کرده بود، متوقف کرد،  شرکت داروسازی بریتانیایی سویدنی طرح 111 صفحه ای آزمایشاتی را منتشر کرد که در آن قول داد داروی ویروس کرونا « با تاثیر 50 درصدی » از این ویروس محافظت خواهد کرد. این اولین بار بود که "AstraZeneca" مورد دوم بیماری جدی را در یکی از شرکت کننده‌گان فاز سوم آزمایشات در بریتانیا تشخیص داد.

شرکت آزمایشات در بریتانیا را از سر گرفته است، علی رغم اینکه یکی از شرکت کننده‌گان دچار التهاب نخاعی شده است و علائم داوطلب دوم باید تایید گردد. ضمن اینکه نیویورک تایمز با استناد به منابع آشنا به شرایط، حدس می زند که فرد دوم همان عوارض جانبی را داشته که "AstraZeneca" هیچ گاه قبلا در خصوص آن اطلاع نداده است. در مقاله The Telegraph آمده است: به نظر می رسد که "توقف اول ماه جون به صورت علنی اعلام نشده اما دادگاه آن از سرگرفته شد".

کریل دمیتریف - اسپوتنیک افغانستان
بیش از 55 هزار داوطلب حاضر به آزمایش واکسین ضد کرونا شدند

علی رغم لزوم اجرای تحقیقات عمیق تر پس از دو مورد بیمار جدی، "AstraZeneca" آزمایشات را در بریتانیا، برزیل، هند و آفریقای جنوبی از سر گرفت، اگرچه آزمایشات در امریکا پس از قول و قرارهای انستیتوت ملی صحت هنوز متوقف هستند. دکتر آویندرا نات، رئیس و مدیر تحقیقات ویروس شناسی در انستیتوت ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی به سی ان ان گفت: "سطح بالای NIH بسیار نگران کننده است".
کارشناسان FDA نیز موضع مشابه دارند.
استیون هان کمیسارFDA در مصاحبه ی لایو اینستاگرام با سناتور جمهوری خواه امریکا تیم اسکات از کارولینای جنوبی گفت: "ما اینجاییم، تا از جامعه امریکایی دفاع کنیم، ما قصد داریم تا کار بسیار مهمی را با شرکت انجام دهیم تا مشخص کنیم که آیا مشکل جدی امنیتی وجود دارد یا خیر".
هان افزود: "ما همه حقایق را در دست نداریم به همین دلیل دلایل آنرا نمی دانیم اما باید این موضوع را واقعا مطالعه و بررسی کنیم. مسئولیت اصلی ما، امنیت ملت امریکا است".
"AstraZeneca" بارها انتقادات جامعه علمی به خاطر عدم شفافیت را رد کرده است.

ویلیام آ. هسیلتین، داکتر فلسفه، پرفسور سابق مکتب پزشکی هاروارد و مدرسه صحی اجتماعی هاروارد به فوربس گفت: "جزئیات توقف آزمایشات "AstraZeneca" به طور کامل افشا نشد و بحث و گفت و گوهای داخلی نیز فاش نشده اند. خوب است که می بینیم آنها آزمایشات را به خاطر امنیت جان بیمار متوقف کرده اند اما نبود شفافیت از طرف شرکت داروسازی دلیلی برای احتیاط است. این واکسین برای نجات زندگی و بازگشت جهان به حیات عادی است اما چرا جامعه و مردم برای دانستن دستاوردهای روزانه دارو مجاز نیستند؟ مردم باید بیشتر درباره وضعیت امنیتی مورد نظر بدانند".
بازی خطرناک
سند مربوط به وقفه آزمایشات بالینی داروی "AstraZeneca" ضد کروناویروس، خطراتی را در ارتباط با استفاده بیش از حد از فناوری جدید آزمایش نشده آدنوویروس شامپانزه نشان داد. در تمایز با، آدنوویروس انسانی که به صورت گسترده مطالعه شده و به طور موثر برای تولید برخی واکسین ها و دارو مورد استفاده قرار گرفته است، آدنوویروس شامپانزه هیچ گاه قبلا حتی در یک واکسین مورد تایید در کل جهان استفاده نشده است. به عقیده دانشمندان روسی، جنبه اصلی آن نبود تحقیقات طولانی مدت این واکسین هاست در واقع هیچ کس نمی داند که آیا آنها خطر سرطان را به همراه دارند یا بر روی باروری تاثیر می گذارند. 
آدنوویروس انسان در برخی شرکت های داروسازی برای تولید واکسین کووید-19 استفاده می شود. CanSino چینایی و Johnson&Johnson امریکایی و همچنین واکسین روسی Sputnik V که توسط مرکز تحقیقات علمی گامالئی تهیه شده است.
Sputnik V روسی: اولین داروی ثبت شده ضد کووید-19
11 آگوست انستیتوت روسی گامالیا رسما اولین واکسین با نام Sputnik V در جهان را ثبت کرد، پس از آنکه 2 مرحله موفقیت آمیز آزمایشات تایید کردند که این واکسین قادر است ایمنی علیه ویروس در تمامی داوطلبانی که در آزمایشات شرکت کردند، ایجاد نماید. در حال حاضر در روسیه مرحله سوم آزمایشات بالینی پس از ثبت دارو انجام می شود که تقریبا 2000 نفر در آن شرکت کرده اند.

واکسین آدنوویروسی شامل دو آمپول است که به ترتیب و با وقفه ی سه هفته ای تزریق می شوند.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه درباره طرح تولید 500 میلیون دوز واکسین طی سال آینده خبر داد. انتظار می رود که تولید و آزمایشات بالینی در پنج کشور نیز انجام شوند.

پیشتر در ماه سپتامبر مجله معتبر پزشکی The Lancet نتایج فاز اول و دوم آزمایشات واکسین Sputnik V روسی را منتشر کرده و نتیجه گیری کرد که داروی روسی بی خطر و موثر بوده و دانشمندان عوارض جانبی جدی در آن مشاهده نکرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала