ادامۀ اختلاف‌ها بر سر طرزالعمل مذاکرات صلح در قطر

© REUTERS / Ibraheem al Omariادامۀ اختلاف‌ها بر سر طرزالعمل مذاکرات صلح در قطر
ادامۀ اختلاف‌ها بر سر طرزالعمل مذاکرات صلح در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه های تماس هیئت های مذاکره کننده صلح، روز چهارشنبه، برای از میان برداشتن این اختلافات دوباره با هم گفتگو کردند، اما هر دو گفتگو بی نتیجه به پایان رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید که برای رسیدن به یک توافق نهایی، گفتگوها ادامه خواهند یافت.

اما منابعی از هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی می گویند که طالبان بر پذیرفته شدن خواست ها شان در طرزالعمل تأکید می‌ورزند و هیچ‌گونه انعطافی، نشان نمی‌دهند.

خواست طالبان برای پذیرش فقه حنفی همچون یگانه منبع تصمیم گیری و تاکید این گروه بر اصل شمردن توافق‌نامه امریکا با طالبان، مسایل اختلافی در طرزالعمل مذاکرات صلح افغانستان استند.

گفته می‌شود که نماینده‌گان جمهوری اسلامی افغانستان که برای هر دو خواست طالبان گزینه‌‌های بدیل روی میز گذاشته‌اند.

Доха, Афганистан, переговоры - اسپوتنیک افغانستان
زیر آسمان کابل؛ مذاکرات صلح دوحه در 4 پرده

بدیل هیات جمهوری اسلامی افغانستان برای بنیاد مذهبی مذاکرات این است که هر گاه در جریان مذاکرات اختلافی به میان آمد بر بنیاد فقه حنفی، تصمیم گرفته شود، اما حقوق، احوال شخصیه و اصول مذهبی شیعیان و اقلیت‌های دینی دیگر در کشور، بی تبعیض رعایت شوند.

اما برای توافقنامه امریکا – طالبان، چهار گزینه روی میز گذاشته‌اند.

گزینه اول – هرگاه توافق‌نامه امریکا و طالبان اصل پذیرفته شود اعلامیه‌های جمهوری اسلامی افغانستان با امریکا و ناتو نیز باید اصل شمرده شوند.

گزینه دوم – نه توافق‌نامه امریکا و طالبان و نه اعلامیه‌های جمهوری اسلامی افغانستان با امریکا و ناتو؛ بل مذاکرات بر بنیاد فیصله‌های لویه جرگۀ مشورتی صلح و قطع نامه این جرگه به پیش برده شوند.

گزینه سوم – منافع علیای کشور

و بدیل چهارمی این است که قرآن و حدیث جایگزین تمامی گزینه‌های دیگر شوند.

عطاالله لودین، عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان در این خصوص می گوید: " آنها فکر می‌کنند که این هیئت افغانی اینجا نمایندۀ حکومت است، آنها فکر می‎کنند که با تغییر شکل‌ها وقت این‌ها را گرفته مجبور می‌سازیم که برگردند، ما هیچ جایی نمی‌رویم، ما انشاالله همین‌جا استیم".

اما منابعی در هیئت دولت افغانستان می گویند که گروه طالبان گزینه های بدیل را قبول نکرد هاند.

عبدالحفیظ منصور، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان دربارۀ خواست‌های طالبان می‌گوید: "عمدتاً رسانه‌های غربی و یک عده جارچیان سیاسی پیوسته در سال‌های پسین گفتند که خوب طالبان عوض شده، طالبان آموخته‌اند، طالبان دیگر روشن‌تر فکر می‌کنند، خوب باور ما هم همی بوده".

از شروع مذاکرات صلح افغانستان در دوحه 13 روز می‌گذرد، اما تاکنون مذاکرات اصلی میان طالبان و دولت افغانستان شروع نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала