نخستین واکنش کرملین به درگیری ها در قره باغ

© Fotolia / yulenochekkکاخ کرملین مسکو
کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی رئیس جمهور روسیه در صحبت با خبرنگاران گفت: کرملین خواستار پایان هرچه زودتر درگیری ها در قره باغ و حل این مسأله از طریق گفتگو های سیاسی - دیپلماتیک است.

 به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، دبیر دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در واکنش به درگیری های نظامی میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان در منطقه "قره‌باغ کوهی" به روزنامه نگاران گفت: روسیه خواستار پایان هرچه زودتر این تنش ها بوده و از حل مسالمت آمیز این مناقشه از طریق کانال های سیاسی دیپلماتیک، حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که «وضعیت در منطقه قره باغ کوهستانی موجب  نگرانی جدی مسکو و بسیاری از کشورها است».

پسکوف گفت: "ما همچنان از نزدیک وضعیت را پیگیری می کنیم و معتقدیم که درگیری ها باید بلافاصله متوقف شود و روند حل منازعات کنونی و پیامدهای تشدید آن باید به یک کانال سیاسی و دیپلماتیک سپرده شود."

گفتگوی وزرای خارجه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره تشدید تنش ها در قره باغ - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی وزرای خارجه روسیه، آذربایجان و ارمنستان درباره تشدید تنش ها در قره باغ

وی خاطرنشان کرد که وضعیت در خط تماس در منطقه قره باغ کوهستانی "یک نگرانی جدی برای مسکو و بسیاری از کشورها است."

وی همچنین گفت،   ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با نخست‌وزیر ارمنستان آخرین وضعیت قره‌باغ که مورد مناقشه بین ایروان و باکو است را بررسی کردند.

به گفته وی، در این تماس طرف روس نگرانی شدید خود را بابت درگیری‌های مجدد بین دو طرف مناقشه ابراز داشت.

سخنگوی کرملین گفت، در این تماس تلفنی بر لزوم به کار گرفتن تلاش‌های لازم برای منع ادامه تنش تاکید کردند که مهمترین آن لزوم توقف اقدامات خصمانه بود.

شایان ذکر است که به تازگی و به دنبال بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» کشور‌های اذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند.

سرگئی لاوروف  وزیر امور خارجه  در نخستین ساعات پس از وخیم تر شدن این وضعیت با وزرای خارجه ایروان و باكو تماس گرفت.  

ارمنستان گفته است آذربایجان یک حمله هوایی و نیز یک حمله توپخانه‌ای به منطقه مورد اختلاف «ناگورنو قره‌باغ» به انجام رسانده است؛ اما آذربایجان معتقد است این حمله در پاسخ گلوله باران ارمنستان بوده است.

مقامات باکو اعلام کرده‌اند شمار نامشخصی از شهروندانشان کشته شده و شش نفر نیز زخمی شده‌اند.

اختلاف دو کشور بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала