ادعای ایروان: باکو کنترول هوایی عملیات در قره‌باغ را به ترکیه سپرده‌است

© Sputnik / Ministry of Defence of Azerbaijan /  مراجعه به بانک تصاویر ادعای ایروان: باکو کنترول هوایی عملیات در قره‌باغ را به ترکیه سپرده‌است
ادعای ایروان: باکو کنترول هوایی عملیات در قره‌باغ را به ترکیه سپرده‌است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ارمنستان مدعی شده است که آذربایجان کنترول هوایی عملیات در قره‌باغ کوهستانی را به نیروی هوایی ترکیه واگذار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، آرتسرون هوانیسیان نماینده وزارت دفاع ملی ارمنستان در صفحه فیس‌بوک اش نگاشته است که آذربایجان کنترول هوایی عملیات در قره باغ را به نیروی هوایی ترکیه واگذار کرده است.

به گفته وی، کنترول پروازهای طیاره‌های ترکیه و آذربایجان توسط طیارۀ (E7-T) نیروی هوایی ترکیه از پایگاه فرماندهی هوایی این کشور واقع در نزدیکی شهرهای ارزروم و کارس، صورت می‌گیرد.

لاوروف خواستار آتش بس فوری در قره باغ کوهستانی شد  - اسپوتنیک افغانستان
لاوروف خواستار آتش بس فوری در قره باغ کوهستانی شد

هوانیسیان گفت: این احتمال وجود دارد که فرماندهی نیروی هوایی ترکیه در این طیاره بوده باشد.

وی خاطرنشان کرد که از ساعت 09:00 به وقت مسکو، دو فروند جنگنده اف-16 ترکیه، جنگنده‌های سوخو-25 آذربایجان و همچنان یک پهپاد شناسایی – تهاجمی ترکیه، «بایراکتار»، که از شهر کردامیر برخاسته بود، در ارتفاعات بالا، حمله راکتی - بمبی به شهرهای هادروت و مارتاكرت قره باغ انجام داده‌اند.

وی در اخیر گفت: علاوه براین، در فاصله کمی از شهر هادروت، یک پست فرماندهی برای کنترول طیاره‌های بدون سرنشین ترکیه وجود دارد که به‌طور مستقیم آتش‌ باری طیاره‌ های آذربایجان را اصلاح می‌کند.

پیش از این، ارمنستان اعلام کرد که یک جنگنده اف-16 نیروی هوایی ترکیه یک فروند جنگنده سوخو-25 ارمنی را در حریم هوایی ارمنستان سرنگون کرد که در نتیجه پیلوت جنگنده کشته شد.

روز یک‌شنبه 27 سپتمبر و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی کشور‌های آذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند.

ارمنستان گفته است آذربایجان یک حمله هوایی و نیز یک حمله توپخانه‌ای به منطقه مورد اختلاف قره‌باغ کوهستانی به انجام رسانده است؛ اما آذربایجان معتقد است این حمله در پاسخ به گلوله باران ارمنستان بوده است.

اختلاف دو کشور برسر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترل منطقه قره‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک با ریاست مشترک روسیه، سازمان ملل و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала