رئیس‌جمهور آذربایجان به ادعاهای استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ پاسخ داد

© Press Service of the Azerbaijani President. /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس‌جمهور آذربایجان به ادعاهای استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ پاسخ داد
رئیس‌جمهور آذربایجان به ادعاهای استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ پاسخ داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور آذربایجان می‌گوید که هیج کشوری هیچگونه شواهدی در خصوص استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ کوهستانی به این کشور ارائه نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 اظهار داشت که هیچ کشوری هیچگونه مدارک و شواهدی در مورد استفاده باکو از مزدوران در قره‌باغ کوهستانی ارائه نکرده است.

وی گفت: «ما مزدور نداریم. این موضع رسمی ماست و از زمان آغاز خشونت‌ها از بیش از دو هفته قبل، هیچ کشوری هیچ  مدرکی به ما ارائه نداده است. از سوی دیگر ما به مزدور نیاز نداریم. ارتشی با بیش از صد هزار سرباز داریم و آنچه در میدان نبرد انجام می‌دهیم به روشنی نشان می‌دهد که ارتش ما به تنهایی قادر به آزادسازی مناطق است».

درگیری ها در قره باغ کوهستانی در 27 سپتمبر شدت پیدا کرد. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به گلوله باران مواضع و نقاط مسکونی در امتداد خط  رویایی دو طرف متهم کردند. ایروان ادعا می‌کند که چهار هزار مبارز منتقل شده توسط ترکیه از سوریه در کنار نیروهای باکو می‌جنگند.

اعلام آمادگی آذربایجان برای آغاز مذاکرات با ارمنستان - اسپوتنیک افغانستان
اعلام آمادگی آذربایجان برای آغاز مذاکرات با ارمنستان

اوایل ماه اکتوبر، روزنامه روسی «نووایا گازتا» چگونگی اعزام مزدوران مورد حمایت ترکیه از سوریه به قره باغ را فاش کرد. به نوشته این روزنامه، یک سوری ترکمن تبار به نام سیف ابوبکر در حال ثبت نام جنگجویان برای اعزام به قره باغ است. گفته می‌شود وی یکی از افراد وابسته به سازمان موسوم به  ارتش آزاد سوریه است.

پیش از این، منابعی در سوریه گفته بودند که ترکیه قصد دارد گروه جدیدی از مزدوران را از سوریه به آذربایجان منتقل کند. به گفته آنها، ستیزه جویان برای یک دوره شش ماهه قرارداد منعقد می‌کنند.

اما، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه 14 اکتوبر، بار دیگر گزارش‌های مربوط به اعزام شبه نظامیان از سوریه به قره‌باغ کوهستانی را تکذیب کرد. به گفته وی، سوری‌ها «در سرزمین‌های خود با مشکلات خود درگیر هستند» و به قره‌باغ نمی‌روند.

از سوی دیگر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اطلاع داده که گویا ترکیه از تروریست های سوری و شبه نظامیان سایر کشورها در قره باغ استفاده می‌کند. سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه اظهار داشت مزدوران سازمان های تروریستی بین‌المللی که در خاورمیانه می‌جنگند به طور فعال به منطقه درگیری در قره باغ کشانده می‌شوند و صحبت بر سر صدها و حتی هزاران مزدور است.

در پایان ماه سپتمبر سال روان، احمد کاظم، رئیس شبکه حقوق بشر سوریه گفت که سرویس های ویژه ترکیه از ماه اگست آموزش شدید شبه نظامیان را در شمال سوریه آغاز کردند و گروه های اول را تحت ظاهر نظامیان ارتش ترکیه «برای شرکت در رزمایش» به آذربایجان انتقال دادند.

همچنان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از انتقال 300 شبه نظامی سوری از طریق شهر گازیانتپ ترکیه به باکو خبر داد. به گفته وی، این افراد متعلق به گروهی هستند که در منطقه حلب فعالیت می‌کنند. علی‌اف پس از اظهارات ماکرون، با تأکید بر اینکه آذربایجان هیچ مزدوری ندارد، خواستار عذرخواهی از پاریس شد.

مسکو اعلام کرده  که حضور شبه نظامیان سوری در قره باغ باعث نگرانی عمیق روسیه می‌شود. همانطور که در سرویس اطلاعات خارجی بیان شد، خطر تبدیل شدن قفقاز به یک تکیه‌گاه جدید برای تروریست های بین‌المللی وجود دارد و تروریست‌ها  از آنجا می‌توانند به روسیه رخنه کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала