شرط علی‌اف برای توقف جنگ در قره‌باغ

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر شرط علی‌اف برای توقف جنگ در قره‌باغ
شرط علی‌اف برای توقف جنگ در قره‌باغ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور آذربایجان تنها شرط توقف درگیری های نظامی در قره‌باغ را پذیرفتن آتش‌بس از سوی ارمنستان عنوان کرد.

 به گزارش اسپوتنیک، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت ، باکو آماده است تا در صورت آتش بس از طرف ارمنستان، عملیات نظامی در قره‌باغ را متوقف کند.

رئیس‌جمهوری آذربایجان در این خصوص ابراز داشت: «آذربایجان آماده  توقف عملیات نظامی در قره‌باغ از همین فردا است البته در صورتی‌که ارمنستان  آماده آتش‌بس بوده و رویکردی سازنده در روند مذاکرات در پیش بگیرد.»

وی توضیح داد که ارمنستان باید اصول حل و فصل درگیری ها در قره باغ راکه توسط روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا - روسیه ، فرانسه و ایالات متحده - تعریف شده است و جانب آذربایجان قبلا آن را پذیرفته است به رسمیت بشناسد.

الهام علی‌اف: باکو هیچگاه استقلال قره‌باغ را نمی‌پذیرد - اسپوتنیک افغانستان
الهام علی‌اف: باکو هیچگاه استقلال قره‌باغ را نمی‌پذیرد

رئیس جمهور آذربایجان همچنین ادعا کرد که نیکول پاشینیان پس از روی کار آمدن به عنوان نخست وزیر ارمنستان ، "با اظهارات ملتهب و تحریکات نظامی خود، روند صلح را نابود کرد".

علی‌اف تأکید کرد که طرف ارمنستانی هنوز گزارشی در خصوص "آمادگی برای عقب نشینی نیروها از سرزمین‌های اشغالی" ارائه نداده است.

رئیس جمهور آذربایجان، با اشاره به اینکه وضعیت موجود و خط تماس قدیمی دیگر وجود ندارد و واقعیت جدیدی ظهور کرده است گفت: "من فکر می کنم زمان دستیابی به یک توافق سیاسی فرا رسیده است".

رویارویی مرگبار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ از 27 سپتامبر اوج گرفته است. به رغم آتش بسی که با میانجیگری روسیه حاصل شد، تبادل آتش و خصومت ها ادامه دارد.

یادآوری می کنیم، که درگیری ها در قره باغ در فیبروری 1988 آغاز شد، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی از جدایی خود از اتحاد جماهیر شوروی آذربایجان خبر داد. در جریان درگیری مسلحانه در سالهای 1992-1994، آذربایجان کنترل خود را بر قره باغ و هفت منطقه مجاور از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به سرپرستی سه رئیس مشترک - روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد، که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری ناشناخته محافظت می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала