انتخابات آمریکا/ چه کسی برنده خواهد شد؟

© REUTERS / Mike SegarТелетрансляция финальных дебатов между президентом США Дональдом Трампом и бывшим вице-президентом Джо Байденом в Curb Event Cente
Телетрансляция финальных дебатов между президентом США Дональдом Трампом и бывшим вице-президентом Джо Байденом в Curb Event Cente - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امروز سه شنبه (سوم نوامبر) انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود، شهروندان آمریکایی به پای صندوق های رأی می‌روند و تعیین می‌کنند که چه کسی در چند سال آینده آمریکا را رهبری کند؛ رهبر فعلی، ترامپ، یا جوبایدن، نامزد جمهوری خواهان.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کند: شهروندان آمریکایی تعیین می کنند که چه کسی در چهار سال آینده کشور را اداره کند - رهبر فعلی ، دونالد ترامپ ، نامزد جمهوری خواه ، یا جو بایدن ، معاون رئیس جمهور سابق.

هیچ انتخابات دیگری تا کنون در چنین فضای متشنجی در آمریکا و به طور کلی در جهان برگزار نشده است: بیماری همه گیر ویروس کرونا، که در حال حاضر بیش از 200 هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده است، اعتراضات خیابانی خشن و اشارات نامزدهای ریاست جمهوری درباره اختلاف نظر احتمالی با نتایج رای گیری.

انتخابات کنونی ایالات متحده، نظر به تعداد بسیار زیاد و غیرمعمول رای دهندگان اولیه ، به ویژه از طریق پست، از همه انتخابات های گذشته متفاوت است.

بنابراین ، آرای رسمی پیش از  موعد انتخابات تا کنون به 100 میلیون رأی رسیده است - این یک رکورد مطلق است. از بسیاری جهات ، چنین ارقامی با بیماری همه گیر ویروس کرونا در ارتباط است - پاندمی کرونا باعث افزایش شدید در رای‌گیری‌های پستی و رای‌گیری‌های حضوری پیش از موعد شده است بسیاری آمریکایی ها ترسند شخصاً به مراکز رأی دهی بیایند. بنابراین ، میزان مشارکت مردم به 70 درصد از کل رای دهندگانی که در سال 2016 رأی دادند  نزدیک شد.

آمریکا: هیچ کشوری قادر به تأثیرگذاری در انتخابات ما نیست - اسپوتنیک افغانستان
آمریکا: هیچ کشوری قادر به تأثیرگذاری در انتخابات ما نیست

براساس گزارش "پروژه انتخابات آمریکا" در دانشگاه فلوریدا، 98 میلیون و 708 هزار و 297 آمریکایی تا روز دوشنبه آرای خود را به صندوق‌های رای انداخته‌ یا در انتخابات پستی شرکت کرده‌اند؛ آماری که حکایت از بالاترین میزان مشارکت در انتخابات دوران معاصر آمریکا دارد.

آژانس فرانس‌پریس می نویسد، ده ها میلیون نفر دیگر ممکن است در روز رأی گیری به مراکز رای دهی بیایند ، اما پیش بینی دقیق میزان مشارکت دشوار است. با اطمینان می توان گفت که هیچگاه در تاریخ مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از 140 میلیون نفر فراتر نرفته است.

در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم 270 الکترال کالج از مجموع 538 رای الکترال را به دست آورد، رییس جمهور خواهد بود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که میزان مشارکت در انتخابات 2020 به سادگی ازشمار رأی دهندگانی که در انتخابات 2016 میلادی شرکت کردند، خواهد گذشت. در انتخابات 2016 میلادی تنها 47 میلیون رای پیش از روز انتخابات اخذ شده بود.

در نظرسنجی‌های سراسری، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 از دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا که به خاطر مدیریتش در موضوع پاندمی کرونا مورد انتقاد قرار گرفته، پیشتاز است. نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که بایدن با 51 درصد آرا از ترامپ با 43 درصد آرا پیشتاز است.

یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات کنونی، تأخیر در شمارش آراء خواهد بود. در انتخابات امسال، پیش از سوم نوامبر میلیون‌ها تن از مردم آمریکا به دلیل نگرانی از ابتلا به کووید-۱۹، از طریق پستی و حضور پیش از موعد در پای صندوق‌های رای در انتخابات شرکت کرده‌اند و به اعتقاد کارشناسان انتخاباتی، این احتمالا بدین معناست که نتایج ممکن است در شب انتخابات مشخص نشده و چند روز یا شاید چند هفته زمان ببرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала