کشف مولکول "عجیب" در اتمسفر قمر زحل دانشمندان را متحیر ساخت

© Photo / NASA, ESA, Amy Simon and the OPAL Team, and J. DePasquale (STScI)کشف مولکول غیرمعمول در جو قمر زحل برای زندگی
کشف مولکول غیرمعمول در جو قمر زحل برای زندگی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان به تازگی موفق شدند مولکولی غیرمعمول را در اتمسفر «تیتان» که قمر سیاره زحل است، پیدا کنند.

به گزارش اسپوتنیک، تیتان- بزرگترین قمر زحل یگانه  قمر در منظومه شمسی است که اتمسفری غلیظ دارد. جو این قمر چهار برابر غلظت بیشتر از زمین را دارا  بوده و اکنون دانشمندان مولکولی را در آن کشف کرده اند که هرگز در اتمسفر دیگری یافت نشده بود. ستاره شناسان تلاش می کنند بفهمند آیا شرایطی برای حیات  در این سیارهوجود دارد یا خیر.

تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است شرایط موجودات زنده بسیار غیر معمول در تیتان وجود داشته باشد. ستاره شناسان از تلسکوپ قدرتمند ALMA در شیلی برای مطالعه ترکیب جو ماه زحل استفاده کرده و ترکیبات شیمیایی را در آنجا کشف کرده اند که ممکن است بخشی از اشکال "عجیب حیات" در زحل باشد.

نتایج این تحقیق در مجله علوم  Universe Todayمنتشر شده است.

این ترکیبات «سیکلوپروپنیلیدن» نامیده می‌شود و از کربن و هیدروژن ساخته شده است. پیش از این چنین ترکیباتی فقط در ابرهای گاز و غبار در محیط بین ستاره ای یافت می شد که  در شرایط دیگر ، به سرعت با سایر ترکیبات وارد واکنش های شیمیایی می شود.

این مولکول کربنی ساده، می‌تواند ذرات ماده‌ای باشد که در واکنش‌های شیمیایی که ترکیبات پیچیده‌ای را ایجاد می‌کنند، شرکت داشته باشد. این ترکیبات می‌توانند پایه و اساس حیات احتمالی در قمر تیتان باشند.

Saturn and Enceladus - اسپوتنیک افغانستان
رازتخریب حلقه سیاره "زحل" کشف شد

یافتن این ماده در جو برای خود دانشمندان یک دستاورد قابل توجه است. این کشف از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا سیکلوپروپنیلیدین یکی از به اصطلاح مولکول های حلقه بسته است. چنین موادی اساس مولکول های DNA و RNA - "عناصر سازنده" زندگی را تشکیل می دهند. در عین حال ، سیکلوپروپنیلیدین به خودی خود در واکنش های بیولوژیکی روی زمین توجه نشده است. متخصصان سیاره احتمال استفاده از این ماده در موجودات زنده را نیز منتفی نمی دانند.

 میلیسا تیرنر  اخترشناس «مرکز پرواز فضایی گادرد» متعلق به ناسا واقع در مریلند آمریکا که تحقیقات ALMA  (آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما) را رهبری می‌کند، گفت: زمانی که متوجه شدم من به سیکلوپروپنیلیدین نگاه می‌کنم، اولین فکری که کردم این بود که ، این واقعا غیر منتظره است.

 گفتنی است اگرچه دانشمندان مولکول سیکلوپروپنیلیدین را در بخش‌هایی از کهکشان کشف کرده بودند، اما یافتن آن در جو امری تعجب آور بود؛ چرا که سیکلوپروپنیلیدن می‌تواند به راحتی با سایر مولکول‌هایی که در تماس است، واکنش نشان داده و گونه‌های مختلفی را تشکیل دهد.  

گفتنی است سیاره زحل 82 قمر به دور خود دارد که تیتان، بزرگترین قمر این سیاره محسوب می‌شود. تیتان از سیاره عطارد هم بزرگتر است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала