واکنش اردوغان به پیشروی ارتش آذربایجان: به پیروزی نزدیک‌تر شدیم

© AFP 2023 / Kayhan Ozerواکنش اردوغان به پیشروی ارتش آذربایجان: به پیروزی نزدیک‌تر شدیم
واکنش اردوغان به پیشروی ارتش آذربایجان: به پیروزی نزدیک‌تر شدیم  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که اخبار مسرت بخشی از همتای آذربایجانی خود درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی شنیده است.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از خبرهایی که در تماس تلفونی با الهام علی‌اف همتای خود در آذربایجان شنیده است بسیار خرسنده شده است.

اوایل روز شنبه، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان گفت که ارتش این کشور توانسته است 16 روستای دیگر را در قره‌باغ کوهستانی آزاد کند.

به گفته علی‌اف، 16 روستا در «فضولی، جبرائیل، زنگیلان، گبادلی، خوجالی» منطقه شمالی قره‌باغ کوهستانی از سیطره نیروهای ارمنستانی بیرون آمد و تحت کنترول جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

اردوغان امروز شنبه (7 نوامبر) در هفتمین کنگره استانی حزب عدالت و توسعه در ورزشگاه 12 شوبات در قهرمان‌ماراش گفت: صبح من با برادرم الهام علی‌اف گفتگو کردم. خوشحال شدم که اخبار مسرت از او شنیدم. به پیروزی نزدیک شده‌ایم. آذربایجان 30 سال است که از سرزمین‌های خود جدا شده است. اکنون امیدوارم که آن‌ها سرزمین‌های اشغالی خود را آزاد کنند.

تنش های میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از 27 سپتمبر از سرگرفته شد. طرفین یکدیگر را آغازگر این درگیری می‌دانند.

طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش‌بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش‌بس میان طرفین از روز 26 اکتوبر اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش‌بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

درگیری‌های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فبروری سال 1988 و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است. در جریان درگیری‌های مسلحانه از سال 1992 تا 1994، آذربایجان کنترول منطقه قره ‌باغ و مناطق اطراف آن را از دست داد. از سال 1992 مذاکراتی برای دستیابی به راه ‌حل صلح‌آمیز درباره این درگیری تحت چارچوب گروه مینسک سازمان همکاری و امنیت اروپا با ریاست مشترک روسیه، امریکا و فرانسه آغاز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала